Startet 930 ved P-plassen nedi Langlidalen, 397 moh, 1+ og vakkert stille turvær, helt blå himmel og blek morgensol på fjelltoppene omkring. Sola når ikke ned i dalen på denne tida av året, så jeg gikk i skyggen hele dagen. I starten fin fjellhei å gå i, fast og frosset, lenger opp mer snø, men den var steinhard og glatt.

Prøvde å gå stifaret, men den var stort sett dekket av usammenhengende snø og isflekker, så jeg fant min egen trase nesten oppå Skoglifjellet før jeg gikk ned til Omnsfjelløya og krysset bekken. Like etter vadet fant jeg igjen stien og tok så bratt opp langs bekken. Oppå her går stien videre til Steinbruddhytta, men istedet jeg tok sikte på den store varden oppi fjellheia rett i sør. Passerte varden og kom så oppi Omnsfjellet like før Bergholtjønna og nå ble det ganske sammenhengende snødekke.

Denne snøen var steinhard, men det var greit å gå på bortover fjellet forbi tjønna og opp noen tørrabber.

Ved 750 moh, oppi det bratteste, like før toppen, fikk jeg alvorlige problemer. Den steinharde skaren var nå blitt is og uten stegjern ble det svært vanskelig å komme seg videre!

Kom til toppen 1200 etter mye strev på glattisen, 4,26 km, 3 timers tur og 433 høydemeter, nå kom jeg endelig oppi sola!
Satt en hel time i den deilige varme sola med Fonna, Klakkan, Ruten, Snipen og Trollheimen med Snota og Trollhetta vest og sørover, i nord det meste av Snillfjord med Kopparen bakom og østover langt innover Trondheimsfjorden med Forbordfjellet, Heimdal, Vassfjellet og Fongen. I mellom ruvet Ilfjellet, Grefstadfjellet og Resfjellet.

I 13 tida startet jeg den litt vel spennende nedturen, gikk litt østover over tørrabber og unngikk dermed den værste isen. Mot Bergholtjønna flater det ut og da ble det bedre å bevege seg, gikk ned til varden og ned til skaret over Omnsfjelløyan. Herfra stort sett samme trase som på opptur i vekslende hardskare og bar fjellhei utover, jeg gikk litt høyt utover og gikk ned i krattskogen og unngikk dermed de værste isvullene i myra der stien skal gå.

Kom ned til bilen halv fire, nå var det ganske tett skumring, og et tett skylag hadde trukket over fra sør. Totalt 9 km, 4,3 km opp (stort sett stifaret) og 4,7 ned i egen trase, 4-5 timers tur, skal en gå via Steinbruddhytta blir det ca 1 km og en halv time lengre.

En flott tur til et av de mest populære topper i Orkdal på Hemnekjølen i vakkert vintervær, men farlig isskare rundt toppen!