fra Ilbogen

Sommertur til Ilfjellet og reinrose på sitt fineste!

Startet ved Nyhussetra i Ilbogen kl 10, 10 pluss, 590 moh, i vakkert stille solskinn, dog en kald vind. Gikk herfra opp Ljøsbekken nordover til fjells. God sti oppover bjørkeskogen.

Der bekken svingte østover bak Brennfjellet, forsvant stien uti myra. Her tok jeg rett nordover over myra, videre over et lite høydedrag og så litt ned til Ljøsåa akkurat der den svinger vest mot Ila. Dette markerer et flott startpunkt for selve Ilfjellturen, herfra går en fin sti oppover på vest sida av Ljøsåa. Opp til elvesvingen er litt over 2 km, 3 kvarters tur fra Ilbogen, 698 moh.  Jeg fulgte så stien bratt opp langs kanten av elvegjelet, videre over et flatt parti foran selve fjellet og tok så bratt opp i selve fjellet. Det er ikke så mange traseer det går an å komme opp her, men ei rute opp like vest for første framtoppen er grei. Idag lå det to svære snøfonner i ruta, fast og fin snø grei å gå opp, fin å skli ned. Vel oppe er en på et flatt parti innover Ilfjellet på 900 til 1100 moh, greplyng og fjellpryd er helt avblomstret nå. I rike myrer står nå gullmyrklegg og blomstrer prakfullt! Tok en lengre lunsjrast i heia på 1050 moh, akkompagnert av et gjøkepar som gol om hverandres gunst.

Videre innover ble det mye snø å gå på, men den var fast og fin. En bergknatt inni denne vidda, visste jeg var bevokst med rødsildre. Sildra var nedvisna, idag blomstret reinrose i kvite flak her og vakte enorm begeistring! I denne reinroseheia sto ellers flekkmure og fjellfrøstjerne og blomstret så fint. Herfra krysset jeg på store snøfelt rett opp og mot Ilfjelltoppens framtopp i sør på 1200 moh, like før denne toppen svingte jeg øst og tok dalen forbi toppen og rett mot hovedtoppen. Ved utgangen av fjelldalen, ca 1200 moh, sto ei vakker rødsildretue ennå i blomst.

Kom til toppen av Ilfjellet kl 1545, 3 timer effektivt, 6,7 km, 6 timers tur sålangt, 628 høydemeter besteget. Vakkert solskinn, varmt, men en iskald NØ vind oppå her. Nydelig sommerutsikt til hele Trøndelag idag, Sylan ganske kvit, med Forollhogna sørom med flekkvise snøfonner. Trollheimspanoramaet er spesiellt gedigent og fint, ganske kvite tinder, nysnøen ligger ned til tusen moh. Etter en time startet jeg på heimturen. Fulgte samme trase som opp, prøvde å rette opp traseen og cruiset mer rett ned på snøfonnene. Tilbake til svingen i Ljøsåa i 19 tia, 4,3 km og 2 timers tur, 11,1 km totalt.

Ned til Nyhussetra og Ilbogen kl 20, 13 km totalt i dag, 7 timers tur. Vakker stille aftensol, fullstendig mygg og knottfritt! Endelig er fjellsommeren igang, reinroseheia blomstrer for fullt!

Hva synes du om artikkelen?