Midt og Svarthatten

Sensommer på Midthatten

Endelig sommer og varme igjen, skuronna er igang i Orkdal, i fjellet er blåbæra på sitt beste og snøen omtrent bortsmelta. Ved Resheim var det ved start i ti – tida en riktig vakker, stille søndagsmorgen ved Resheim, 499 moh. Jeg gikk den rødmerka turistien (til Jøldalshytta) innover skogen forbi Resheim med velduftende tørt marigras i enga og nedpå de store slåttemyrene sør for Resvatnet.

Over myrene går turiststien på myrkanten, i den søkkvåte laggen. Når myra er tørr og fin som i dag, foretrekker jeg å gå i rett strek over myra til Raudfjelløyan. Litt bløtt midt på, men ellers nydelig tørt fløyelsteppe bortover! Fra setrene ved Raudfjelløyan er det stort sett tørr sti opp til veien fra Bjørklisetra, like før veien er vadet over Raudfjellbekken. Bekken er liten nå og grei å krysse.

Kom opp til Sausetra i 12-tida, her tok jeg av turiststien og fortsatt i god sti ned til Raudfjelltjønna. Ved nordenden tok jeg en bedre matpause ved sandstranda med riktig god sommerstemning og steksol. Til stranda er det 5,5 km fra Resheim, jeg gikk hit på 2 timer effektivt i dag.

Rett bak meg på sandstranda i nord ruver Raudfjellet, i sør er Jølfjellet og Tovdalsberga, rett vest er Svarthatten. Jeg ville se nedi Bjønnråa, dermed satte jeg turen mot Midthatten i sørvest. Over myrene bortil Hattan er våt og tuete moltmyr, opp er nydelig fjellhei og fine, slakke bergsva å gå bratt opp etter. Vel oppe ved Hatttjønna mellom Midt- og Svarthatten breiet seg fjellpiggknopp (Sparganium hyperboreum) uti vatnet, jeg skulle nok svømt uti til den og hilst på, det ble med avstandsbilde fra stranda.

Utpå kanten vestom tjønna mot Rinda fikk jeg et nydelig skue mot Trollhetta og utover Bjønnaråa, det store området mellom Rindhatten og Hattan. Jeg har lenge lurt på Rindhatt-tur fra Resheim, men jeg er usikker på hvor tidkrevende dette området er å krysse, spesielt Rinda, er den grei å vade?

Herfra var det greit bratt opp sørover til Midthatten, jeg kom oppå den nordligste toppen og måtte gå sørover i småbratt storblokkmark for å komme til toppen. Oppå her fikk jeg vestaværet rett på, det ble stri vind bortover.

Kom til Midthatten 922 moh kl 16, 8,7 km fra Resheim på 3 1/2 timer effektivt og 423 høydemeter besteget. Litt synd med den strie vinden, det ble et kort toppopphold. Utsikten utover Bjønnaråa er nydelig, med Børtre Hatten foran Storrindvatnet. Trollhetta ruver i sørvest og hele Rindhatten i vest. Her kikket jeg rett på en fin og bratt topptrase (rett framom Dukfonna) til Rindhatten, det er også fint å gå opp i nord til Bakhatten med Vippesteinen.

Ned igjen fra Hattan er greit, aller enklest er å gå sørover via Børte Hatten til Skaret under Tovdalsberga, da kommer man nedpå turiststien via Åkerbæra på sørenden av Raudfjelltjønna. Jeg dro heller rett ned til sandstrand igjen og fant igjen stien der.

Nede ved Resvatnet var sola på vei ned, det var blikkstillt, duverden for en gullglitrende kvelddstemning det etterhvert ble! Tilbake til Resheimparkeringa i 20 tida, 7,63 km fra Midthatten, totalt 16,3 km idag.

Tags : midthatten

Hva synes du om artikkelen?