Sommerføre i Gråfjellet

Godværet fortsetter, fottur-mulighetene er nå sommerlige i fjellet. En av mine favoritter er Gråfjellet, her er Jøldalshytta og Trollhetta på en armlengdes avstand. Kjørte opp Heldalsveien til Haugasetra idag, 4 pluss, 830 moh, halv ti, den småfriske sønnavinden dro inn et lett gråvær. Jeg tuslet bortover DNT-stien mot Jøldalen i en fantastisk soloppgang!

Her oppå Heldalsmyren, ca 800 moh er det fullstendig snøfritt! Myrene er ganske hardfrosne, men jeg tok ikke sjansen på å krysse de rett over, og gikk stien bort til skaret. Sæterbekken er stort sett islagt, men lav vannstand så den var uproblematisk å komme over. Like før skaret kryssa jeg min vante trase rett mot Gråfjellet rett over frossne myrer og lettgått krekling-greplynghei og kom opptil Telvatnet i 11-tida.  Vatnet er islaget, men utløpsbekken renner fritt.  Skulle ta meg en pause her, men sønnavinden var nå heller frisk og gråværet dekket sola, gikk oppå Grønnlihamran 967 moh og gjemte meg bak en flyttblokk istedet.

img_6655r.jpgUvant å se Storbekkøyan snøfri i november, ifjor hadde jeg min første skitur her på denne tida! Vatna er islagte, og bekken likeens, jeg gikk ned til vadet i sør og begynte så oppstigninga til Gråfjellet.  Midtveis opp passerte jeg turistlinja på ca. 1000 moh, fremdeles gikk jeg i snøfri fjellhei. Rett oppom ble det en bedre lunsj i sommerbar fjellhei, her sto rypefot frisk og grønn. Sporeaksa var visne og ferdige, men jeg fikk nå sammenligna den med slektningen mjuk kråkefot, den sto rikelig nede ved bomkassen ved Nerskogsveien. Helt klart noe “annet”!

Videre til topps ble det stadig større snøflekker over 1200 moh, hard iskare, glatt og vond å gå på. Her oppi er grøvre blokkmark og rikelig med issoleie om sommeren. Svingte så oppå topplatået nord for toppen, over noen store, fine kvartsfelt i dagen (har kanskje gitt navn til fjellet?), nesten ingen snø oppå her.

To fjellvandrere og en lettfota terrengeløper var foran, og jeg kom til toppen av Gråfjellet 1243 moh i halv to tia, 6,2 km fra Heldalssetrene, 2 1/2 time effektivt, firehundre høydemeter besteget i dag.

Været trakk unna skyene nå, og det åpenbarte seg et fantastisk rundskue rett over dalene i vest! Blåhøa, Svarthetta, Rognnebba, Snota og Trollhetta i vakker lav novembersol, nydelig!img_6646ww.jpg

Østom meg står Ruten, Resfjellet og Ilfjellet med lett snødryss på toppene over et vinterbrunt og snøfritt Trøndelag. I sør skuet jeg på Ramsfjella, bart og fint der borti også, lengre sørvest Leverkinna til Brattskarven, med skianlegget på Nerskogen snøfritt nedover.

Sola trakk stadig lengre ned mot Blåhøa, jeg tok turen tilbake til Telvatnet. Kom litt for sent ned til vatnet for solnedgang over Gråfjellet, så jeg gikk ned til turiststien og fikk en fantastisk aftensrødme over Ilfjellet! Det var blitt helt klart igjen, gråværet var skyvd nordom Trollheimen. Tilbake til setra i skumringen i 4-tida, en nydelig 7 timers tur i dag på 12,5 km totalt.