Endelig godvær og skiføre igjen! Det er blitt lengre dager. Det er tid for lengre toppturer i Trollheimen. Vi startet fra Sørøyåsen P-plass i 10 tida, 10 minus, 836 moh i nydelig soloppgang høgt over Leverkinna. Helt stille og lettskya, vi gikk etter skispora fra helga ned til Minilldalsmyrene, fantastisk silkeføre nedover skogen, 10 cm nysnø oppå skaren!

Utover Minilldalsmyren var det mer avblåst, men fint og godt skiføre. Jeg har ikke gått oppå Gråfjellet fra denne kanten, jeg har tenkt å gå turen opp til Skriktjønna og derfra Gråbekken til topps. Nå ville vi prøve opp skogen forbi Svartdalssetrene. Oppover skogen var det nydelig skiføre, 15-25 cm nysnø oppå isskaren, dette skulle bli artig å renne ned igjen på!

Oppe ved hytta oppom setrene ble det en kaffepause, sola varmet godt, det var minus 4 i skyggen ved hytta. Videre gikk vi i glenna slakt rett mot Vardhøa. Oppi fjellet var det som ventet ganske avblåst, og store partier med isskare. Derfor gikk vi ikke opp og over det avblåste Grønlifjellet rett fram, men tok en runde vestom via tjønna på toppen av Gråbekken, fint føre her.

Ved tjønna funderte vi på om vi skulle ta rett fram oppi Gråfjellet og gå de bare rabbene til topps. Vi var på skitur og dreide nordover opp de fine puddersnøhengene. Ved den lille tjønna på 1100 moh ble det en deilig lunsj i solsteken, det er hit opp jeg kommer fra Heldalssida også. Rett bak tjønna er ei flate, her er en fin bekkdal nedover til Storbekkøyan, med superfin snø å renne i.
Videre opp til Gråfjellet er vanligvis gode snøforhold, men nå var det avblåst og vekselvis isskare og store drevbårer.
Skia ble satt igjen ved tjønna og vi gikk til topps, et godt valg, fast snø å gå på og mye snøfrie rabber. Oppå toppen var det godt skiføre igjen, vi måtte gå kanten på rabbene.

Kom til toppen av Gråfjellet 1243 moh halv tre, nesten tre timers effektiv tur, 7,3 km fra Sørøyåsen, 407 høydemeter besteget.

Helt fantastisk rundskue og hvilken dag! Nesten vindstille, en par minus,  sola varmet, litt skyer i vest men stort sett helt skyfritt. Trollheimen er nå  i sin beste vinterdrakt, Blåhøa med nysnø i stupet, Svarthetta rett fram, langt bak i vest Rognebba og Snota foran. Rett fram over Jøldalen ruvet den digre Trollhetta. Det ser ut til å være supert skiføre oppi alle.

Etter en liten times velvære jogget vi ned snøen og rabbene ned til tjønna og skiene. Nedover til Gråbekktjønna ble det nok noe hardt å skrense seg ned. Men utover Vardhøa og nedatt til hytta i puddersnøen var det en eventyrlig skilek.
Vi kom tilbake til hytta i 16 tida og fikk en helt utrolig solnedgang over Okla, og nå ble det kaldt. Skileken fortsatte helt ned til Minilldalsmyrene, tilbake til Sørøyåsen hadde vi det supre silkeføret. Tilbake til bilen i 17 tida, 14,5 km t/r til Gråfjellet på 4 1/2 time effektivt, en fantastisk 7 timers tur på et utrolig silkeføre. Denne traseén til Gråfjellet ble en ny favoritt, spesielt på dager med slikt fantastisk skiføre.

Turbeskrivelse:

Parker oppå Sørøyåsen P-plass, oppkjøring ved Nerskogen skole. Renn ned på Minilldalsmyrene i prep.skispor, følg sporet til midt utpå myra, vend til høyre der skispora kommer inn fra heisen ved Minilla. Ta oppover skogen retning Svartdalssetrin opp til øverste hyttta. Herfra er ei fin og slak glenne opp mot Vardhøa. Videre enten over Grønlifjellet, det er like så fint å gå på sørsida via tjønna på toppen av Gråbekken. Fra tjønna bratt opp til den lille tjønna på 1100 moh, til topps på sørryggen, her er vanligvis godt snødekke. 5-6 timers tur på litt over 14 km t/r.

Flere bilder fra idag;

Kart som viser noen av mine ruter (svartprikket) til topps.
Dagens fra P på Sørøyåsen. En kortere og egentlig bedre skitrasé er den i blåprikker fra øst ved Distjønna, det er den jeg bruker oftest. Sommertraseen mine er oppi i nord via Telvatnet, da går jeg TT stien fra Heldalen).