Hestgrovheia

Påsketur til Vestre Varde

Påskeaften og vår, gult i gult av hestehov i veikantene. Uti Lensvika var en sterk fuglesang, 10 varme grader, stille og sterk blank sol. Jeg startet kl 10 fra Bømlihaugen, 134 moh. Tok styggbratt opp turstien, i starten noe snø inni granskogen.

Oppå Østvarden 319 moh var det snøfri fjellhei og en forfriskende sommerbris. Det kom 3 spreke turister også, de var på skitur til Vestre. De hastet videre, i skaret oppom vardene klemte de på skia og suste videre innover dalen bakom. Snøen var våt og løs å gå på, oppi her hadde vinden økt kraftig og det skyet over. Greitt nok å gå snøen allikevel oppå skaret, men utpå skaret er det snøfritt og tela har gått, det ble gjørmete å gå. Oppover mot Sørvarden var det store fonner å gå over, men greit nok å finne stien. Kikket som snarest på reinrose-forekomsten, den har knapt nok hatt snødekke i vinter, allerede var det grønne blad på den!

Kom til Sørvarden 531 moh (min gps-høyde) i 12-tida. Hit er 3,2 km fra Bømlihaugen, jeg bruker 2 timer opp hit. Endelig fikk jeg sett heiloen også. Jeg hørte jo de såre skrikene oppover, her ved varden satt de like ved! Vinden rev og slet oppå her, så jeg gikk videre og nedi “Grand Canyon”. Min favoritt lunsjplass ved utløpsbekken fra tjønna var under 1 meter snø nå. Da gikk jeg videre et stykke og satte meg i le ved en stenhelle på kanten av Bømlimyrene. Snø og skiføre var nok tema idag, det skulle bli drygt oppover i sørpføret! Jeg satt ei stund og vurderte trasevalget videre her, på sommerstid ville jeg nok gått over på skrå mot Svartdalssheia og tatt Størdalskanten bortover. I dag ville jeg prøve en “midtlinje” og tok sikte på den store tjønna midt mellom Geitholheia og Svartdalsheia.

Det ble en riktig fin trase, spesielt idag med fast og fin snø over myrene! Etter å ha passert tjønna kom jeg oppover den tørrere fjellheia, idag med mye snø mellom barflekkene. På toppen av denne er de to store tjønnene på 563 og 543 moh. Nå var jeg rett bak toppen av Vestre og hadde bare et lite stykke igjen. i dag hadde jeg altså funnet en “perfekt” midtrasee, se kart og googlemaps, dette skal bli spennende å prøve til sommers når myrene er våte.

Kom til Vestre Varde 656 moh kl 1530, 8,3 km fra Bømlihaugen, nesten 4 timer effektiv tur, 522 høydemeter besteget. Oppå her ble jeg møtt av en hissig vestavind, det ble å krype seg sammen i le av varden. Utsikten er formidabel, i øst Skarvan og Vassfjellet med Trondheim og Byneset foran, videre Rensfjellet og Storsylen. Ilfjellet og Resfjellet er begge markante i sør. En ser det meste av Trollheimen herfra, Blåhøa og Svarthetta, Trollhetta og Snota. Den neste markante er Fruhøtta, etter denne Pekhøtta, mellom disse to de svære i Innerdalen, Såtbakkollen, Store Trolla og Skarfjellet. Omsfjellet står foran Trolla. Videre er Snipen og Ruten markante mot vest, Åstfjorden er som en lang tarm vestover. Nå så jeg rett på Todalsfjellet og Fonna. Nordover, først mot vest er Blåfjellet med HItra bakom og Terningsheia på vestsida av Verrafjorden. Rett nord og “nabofjella” et Gråfjellet med Lauvvikheia bakom og Kallurddalsbrottet til høyre. Rett ut for disse breier seg Ørlandet og storhavet, mot nordøst er den markante Kopparen.

Vinden ga ingen sommertemperatur, og nå drog det seg inn svarte regnskyer fra vest. Gikk over toppen igjen og ned traseen fra før idag. Jo, den er fin den og grei å følge bare en holder midt etter og treffer tjønna! Ved den er det bare sikte midt på Landrøheia så kommer en borttil stiene ved utløpet av tjønna. Jeg gikk opp igjen brattkanten og tok meg en lengre rast igjen. Klokka dro seg mot 18, jeg hadde brukt drygt 2 timer over, jeg trenger alstå bortimot 5 timer  på en runde til Vestre fra Sørvarden!

Nå var det stort sett bar fjellhei videre ned til Østvarden. Kom dit i sju-tida, her ble jeg sittende lenge i det fantastiske kveldsslyset! Så vakkert og som det lukter vår og ny årstid! Videre nedover bratte lia til Bømllihaugen ble vårlukta forsterket voldsomt, fuglene sang for full hals og et lett “sommer”regn strøk over!

Tilbake til bilen kl 20, 8,2 km fra Vestre Varde, totalt 16,5 km i dag, en nydelig 10 timers tur i Trøndelags fineste kysthei. Det fine vårregnet renset lufta og ga meg en helt magisk kveldsstemning i fuglesangen

Turbeskrivelse

Parker oppi Bømlihaugen like før revfarnen. Gå gjennom grinda og ta bratt opp turstien til Østvarden. Sterk tursti videre til Sørvarden, 2-4 timers tur t/r hit. Videre til Vestre Varde god sti frampå kanten av den store dalen “Grand Canyon”. Følg den ned og borttil utløpet av tjønna (øverst i Sæterdalen). Stien går videre midt på Bingsholmyran til den første store tjønna. Jeg foretrekker heller å gå litt nordover nesten inntil Svartdalsheia, og følge den tørre og lettgåtte fjellheia vestover mot toppen. 17 km t/r, en nydelig 5-8 timers fjelltur!

Kart: Norge N1522 III Ørlandet og N1522 II Rissa

Oversiktskart

Vestreny

Tags : Vestre Varde

Hva synes du om artikkelen?