Stamnesfjellet

Regnvåt tur på Stamnesfjellet

Fremdeles kald og snørik vår i innlandet, men selv uti Hemne lå isen hel på Rovatnet. Vi kjørte videre til Heimsvatnet. Heldekkende is på det også, men oppi heia var snøen nesten borte. Vi parkerte ved Vårtun rett oppom Gjengstø i elleve-tida, 7 pluss, sola var i ferd med å bryte fram.

Omkring Vårtun forsamlingshus ble det en riktig deilig og varm vårstemning, snøfritt og vakker fuglesang, det lukter sommer! Jeg bli sittende lenge og nyte, Borga tuslet rundt omkring bilen og koste seg på barmarka. Da plutselig revnet lufta med et brak og all kosen druknet i et inferno av stygge motorbrøl på grusbanen like ved.

Skjærtorsdag og motocross, folk er rare! Vi hastet oppover den nye grusveien til Stamnes vannverk, ganske nybygd, i håp om å komme bakom Stamnesfjellet for å finne igjen vårfreden. Akkurat da jeg kom oppom verket, ble det en kort pause i crossen.

En etterlengtet tekopp gjorde godt etter sprinten hit opp, nå først enset jeg det nydelige vidsynet vi hadde ut til hele Trondheimsleia med Hitra! Vi drev på for å komme oppi Stamnesfjellet. Vi fant den gode turstien fra Vårtun, men ikke med til vrælet av motocross! Jeg fant en fin trase like etter vannverket, lenger nord. Etter en liten time kom vi på kanten ved tjønna, da først oppdaget jeg gapahuken i strandkanten.

Men nå var vi godt oppom tjønna, og laget oss en rasteplass under noen furuer. Sola ville ikke fram, det svartnet heller i skyene. Jeg dro fram maten vår og under den så jeg på radarbildet på yr.no. Sukk, det regnet i Heimsfjellet! Da hadde vi det her også om kort tid, jeg rakk knapt å ordne meg for videre topptur før det begynte å smådryppe. 300 meter lenger oppi heia, sto vi og snørte igjen regnklærne, det striregnet! Jeg skulle vel bare gått nedigjen og kjørt hjem, men Borga var relativt godt dekket av kløven sin. Vi var nå på 190 moh og godt oppom skogen, det var tørr og fin fjellhei videre.

Etter en liten time i striregn sto vi på toppen av Stamnesfjellet, på Ramnurdknubben 379 moh. Klokka var tre, vi hadde gått knapt 3 km fra Vårtun. Heldigvis roet regnet roet seg til lett yr, slik at jeg fikk sett på den nydelige utsikten, dessverre nå delvis i regnskodde. Rett nord hadde jeg det meste av ytre Snillfjord kommune, fra Hemnskjel ytterst, Tenorlifjellet, Blåfjellet og Terningsheia, hele Åstfjorden innover og Stokkafjellet, og Snigeldalsvika. Resten var skjult av det mektige Heimsfjellet i sør, et fantastisk turterreng lettilgjengelig fra Heim på denne sida.

Rett ned så jeg på isen på Heimsvatnet. Hel og uten sprekker! I vest så vi på den snøkledte Fonna, hadde vel tenkt meg dit idag, men det ville blitt skitur. Utsikten utover Trollheimsleia var bare nydelig, vi så Smøla med vindmøllene lengst til venstre, hele den langstrakte Hitra, og Leksa og Kråkvåg lengst til høyre. Som vanlig en liten tekopp i vakkerheta, men sannelig, regnværet fylte på i koppen. Vi snørte sammen våt kløv, våt hund, våt sekk og tørr goretex og labbet nedover til gapahuken ved tjønna.

P109StamnesseDet var en overhengende fristelse å flekke av alt vått, fyre opp og ta middagen her… Etter en kort sjokoladebit tok jeg stien ned i tiltagende regn. Det var mye ferske spor, det måtte være fra idag, men jeg hadde ikke sett noen. Turstien var skummel idag, den gikk bratt ned over bergheller og myrflekker. Jeg skulle nok tatt min egen trase nedover langs bekken nå også.

Basaren var i full gang i Vårtun da jeg kom ned. Det var fullparkert og jeg var innerst og innparkert! Det ble en hyggelig prat med ei i komiteen, så var jeg endelig i tørr bil på vei heim. En nydelig tur egentlig idag, 5,3 km t/r på knapt 3 timer, en luggum, kort topptur på ytterkysten for de store utsikter til Hitra og Heimsfjellet!

Kart: N1:50 000, Hemne 1421 I

Bilder fra i dag:{phocagallery view=category|categoryid=113|limitstart=0|limitcount=0|imageshadow=shadow2|detail=3|displaydownload=0|pluginlink=0|type=1}

Hva synes du om artikkelen?