Blomstertur i Trollheimen

Vinteren vil ikke slippe taket, Heldalsveien ble brøyta opp etter påske, men nå var veien snødd igjen like før parkeringa oppom Distjønna. Det var et fantastisk vær da vi startet i elleve tida, en minus og steksol fra skyfri himmel!

Rett og slett marsstemning, det var mye snø og fantastisk skiføre med et par centimeter kald nysnø oppå. Vi fulgte skisporene i retning Telvatnet, men dette ble nok litt vanskelig ned igjen, så vi tok av mot Langjørgen og tok en varm tekopp.

Det var en isende kald sno oppi snaufjellet. La igjen skia her og gikk på fotan til topps på Pikfjellet. Utrolig fint å gå på den faste skaren, skituristene hadde det nok supert idag! Rundet varden på Pikfjellet og gikk videre i den snøfrie fjellheia bortover toppen. Rett bak er noen bergknauser med løsere fjell, men ingen blomster å se.

Vi satte oss ned oppom Tverrbekktjønna og koste oss lenge i den varme vårsola med lunsjen vår, men all snøen rundtomkring bar ingen bud om sommer. Etterhvert ordnet vi oss på videre tur, men noen meter lengre fram, sto sannelig rødsildre og blomstret så fint i snøkanten! Vi tok nå rett sørvestover til topps, fremdeles hard og fast snø å gå på.

Kom til toppen av Grønlifjellet 1060 moh i tre tida, 5,5 km fra Heldalsveien. Nydelig utsikt utover de snøkledte toppene, særlig i Trollheimen under en skyfri himmel. Snøhetta, Storhornet, Kråkvasstind, Okla, Hemre Gjevillvasskamb, Blåhøa, Svarthetta, Trollhetta, alle så drivkvite og glitrende i sola!

Gikk tilbake til Pikfjellet på “baksida”, men ingen blomster å se. Tok derfor rett ned til skia, der sto sannelig 2 fine rødsildretuer, de hadde jeg ikke sett i morges! Her var det en større snøfri rabbe og blomstene var mer utslått. Nå ble det straks mer humør for de siste km tilbake over Heldalsmyra. Kom tilbake til bilen i sju-tida, 11 km totalt idag, kveldssola stekte oss, nå var det fint her! Våren er nok 2-3 uker forsinket i forhold til i fjor oppå Nerskogen, også kvitveisen er lite kommet, vi så en 2-3 tuer øverst i Hoelsbakkan, men ingenting nedi bygda.