Gyldne fjellturerGråfjellet

På blomstertur i Trollheimen

Endelig er sommervarmen kommet igjen etter en lang og trist vinter! Nå måtte jeg i Trollheimen for å se på årets vakreste eventyr, rødsildreblomstringa!
Jeg parkerte oppå Heldalen, det var tjue varmegrader i skyggen, vindstille og skyfritt. Skulle bli varmt idag, dessuten var det dårlig fotturføre, mange glade mennesker var ute på skitur til Gråfjellet denne fine Pinsedagen!

Det fantastiske som skjedde akkurat idag, var greplyngen, den begynte med blomstringa akkurat idet vi labbet bortover Heldalsmyrene! Jeg går aldri denne “direktetraseen” til Telvatnet sommers tid, blir bare for mye søkkmyr. Men nå gikk det fint bortover den brukbart faste snøen.

Oppe ved de store flyttblokkene ikke langt unna Telvatnet hadde vi en lengre rast. Jeg kjente at den gamle fjelltur formen er innen rekkevidde, men vi var slitne etter subbingen opp alle snøfonnene og alle varmegradene. Heldigvis var det nå en liten vindgust, da ble det mer levelig.
Vi fortsatte bortover fjellheia i dalen under Pikfjellet, her var helt bart, og godt å gå. Borte ved Tverrbekktjønna var jeg spent på om det var noe å se i den lille reinroseheia der. Joda, det var noeen rødsildre blomster, men innskrumpa og tørre. Den hadde altså blomstret til vanlig tid sent i april.

Det var mye bart opp til Grønlifjellet også. Ved toppvarden på 1060 moh hadde vi nydelig utsikt nedpå Minilldalsmyrene og mot Sørøyåsen. Nå var vi virkelig inne i Trollheimen, rett over Minilldalsmyrene hadde vi de staselige Trollheimsfjella Høghøa, Blåhøa og den majestetiske Svarthetta. Lenger bak så jeg kjente fjell som Snøhetta med Larstind, Kråkvasstind og Okla. Det må bli noen turer på disse i sommer!
Etter en lengre tepause ruslet vi rundt varden etter blomsterprakt, her var det faktisk ei brukbar reinrosehei. Like bak varden fant vi endelig rødsildra i perfekt nyutsprunget blomst, den hadde nok vært under snøen lenge.
Heimover gikk vi på sørsida av Grønlihamran fram til Telvatnet, og derfra i samme spor som i morges. Fint og greit, stort på bare rabber utover. Og med en nydelig greplyng-blomstring, den hadde virkelig satt igang idag og farget nå landskapet rød-rosa!

Hva synes du om artikkelen?