Topptur til Omnfjellvarden

Det var en helt utrolig opplevelse å se sola seg ned over Vuttudalen! Klokka var nesten halv ti på kvelden, sola var ennå høgt oppe på  kveldshimmelen. Noen lette sommerskyer nappet i sola på begge sider og i dalen var noen florlette tåkebanker. Magisk stemning! Vi satt der  med kveldsmaten vår, slitne etter en lang tur oppå Omnfjellvarden.

Startet i elleve tida fra Langengdalen. Jeg trodde det skulle bli sånn passe varmt idag, men sola stekte i vindstilla, snart måtte vi bare skrelle av ullklær og brette ned gamasjan. Oppå Skoglifjellet måtte vi ha en lengre pust i bakken, her var det et lite vindpust, det gjorde godt! Noen spreke damer kom på tur heim, at det går an å være så lett og rask i ganglaget, jeg ble nesten bekymret.

Kom opp til Steinbruddhytta i to tida. Hadde brukt nesten tre timer hit, det går litt tregt med meg i sommervarmen. Her satte vi oss ned ved kjentmannsposten, var en god bris her, og utsikt nedover til Våvatnet. Etter en liten times rast tuslet vi videre oppover. Det var godt brukt og godt merket sti også videre.

Etter en liten time var vi oppe ved dagens første mål. Bergholtjønna. Her var det så fint nå, med masseblomstring av molte på myra og de hvite store skavlene på nordsida av tjønna. Det skal være reinrose i berga rett oppom. Jeg har vært her før og kikket, men fant ingenting. Nå i midten av juni er reinrosa i sin beste blomst, jeg så den i full flor oppi Ilfjellet for noen dager siden.

AKR_2125tjonna

Vi gikk ned til utløpsbekken, krysset den og ruslet oppover bergene ikke langt unna snøfonna. Riktig fint og skifrig og mye fin fjellpryd i nydelig blomst. Hvitlyng i blomst uti myra. Så ingen reinrose her. Vi krysset nå snøskavlen rett opp og kom greit opptil 780 moh. Mindre blomstring akkurat her, snøen var nettopp avsmeltet.

Så vi fortsatte videre til topps, oppå der var det hvitt av fjellpryd og ei lita nett tue av fjellsmelle helt dekt av rosa blomster!

AKR_2133fjel

Kom til Omsfjellvarden 847 moh i seks-tida. Nå var vi alvorlig slitne, så vi satte oss ned i en fordypning i terrenget ved varden og tok fram te og brødskiver med brunost. Det gikk et markert værskille rett sør for Høgkjølen, det måtte være et gedigent regnvær over Trollheimen. Vi så ikke noe til Snota eller Trollhetta. Mot vest var været bedre, Ruten var ganske klar. Her er utsikten sørover;

AKR_2126topp

Mot nordvest og nord var det helt klart og skyfritt. Ettersom sola begynte å sige over mot Gråurda i nord, så vi at vi ville få en fantastisk solnedgang i kveld. Vi fikk begynne å tusle nedover igjen, finne oss et fint utsiktspunkt nedom Steinbruddhytta.

Nedigjen til Bergholt gikk som en lek. Vi surfet nedover de siste snørennene fra i vinter, snart var vi nede ved tjønna igjen. Reinrose fant vi aldri. Jeg tok en kjekk snarvei på nedturen, gikk ut til den store varden og derfra rett ned. Jeg lærer aldri, det ser jo kortere ut, men den gode stien via Stenbruddhytta er og blir kortere og raskere.

Så satt vi der på kanten av Omnfjelløya og filosoferte. Bildet under med Borga er tatt i ni-tida, Klokka var blitt over ni på kvelden, sola hang fremdeles høyt over Vuttudalen med Hitra utom. Jeg ble helt matt over vakkerheta, pakket meg inn i fjellduken, bare henga meg til naturen med den siste tekoppen.

AKR_2161voff

Ned til bilen kom vi inn i skyggen fra Langlidalsfjella, med havtåka som kom sigende inn, ble det nokså mørkt nedi skogen. Jeg var såpass sliten, det var Borga også, at vi rotet oss bort fra den merka stien, måtte ta fram gpsn for å komme oss på sporet igjen.

Klokka ble elleve i kveld også. Jeg leste av gpsn at vi hadde gått 12,9 km idag. En ny fantastisk heldags fjelltur!

Dagens rute. Jeg har satt en X på området hvor jeg har lett etter reinrose