Fossdalen

Orkideblomstring oppi Fossdalen

Det er høysommer og vi startet i elleve tida ved Rødlåven. Kald julidag, bare ti grader, overskya og vind. Tuslet oppover stien innover bjørkskogen. Snart kom vi oppi en blomstrende Edens hage, med den store og grove skogmarihand, nattfiol og marigras som indikatorer for baserik mark. Bildet viser en nokså “typisk” skogmarihand, en stor og grov orkidé med nydelige rosa blomster;

AKR_2426skogmari

Etterhvert kom vi opptil seterenga og fikk et vidunderlig frisyn utover Fossdalen. Seterenga var helt praktfull nå. tett i tett med gul smørblomst!

AKR_2451enga

Vi fortsatte bortover skogen, etter et par minutter falt vi helt i staver på kne! Her i ei lita rikmyr, sto en god del praktfullt blomstrende blodmarihand. Se bildet under:

AKR_2472blomari

Jeg har sett den her for lenge sida, men jeg ble helt satt ut idag, dette var et helt fantastisk syn! Plantene var stort sett greie blodmarihand, med “blod”/mørkebrunde flekker på undersida av blada. Tuslet videre innover Løfallseterdalen og tittet på vanlige blomster som marimjelle, skrubbær og flekkmarihand. Denne orkideen er vanlig overalt på myrene, liten og nett, gjerne hvit i blomsten, det var mye laksrosa typer oppå moltmyrene idag.

AKR_2486skubb

Vi kom stadig over mindre riksig og grasmyr med breiull. Den myrulla med rue aksskaft.

AKR_2567ulla

Og her fikk vi mange gode stunder! Den første grasmyra ga oss noe veldig likt lappmarihand, med lite blod på undersida av blada. Lappmarihand gir et grønnere utrykk enn blodmarihand. På bildet ser vi store røde blomster det er også typisk den. Men den har tydelige tenner på støttebladene, det må man ha en god lupe for å se. Begge disse bildene kan være av lappmarihand:

AKR_2515maroh

Denne sto litt lenger bort:

AKR_2550alpr

Så traff vi på kvitkurle! Det tok litt tid før jeg skjønte det, den var litt liten ennå, men straks jeg hadde lagt meg ned og tittet på den gjennom kameralinsa, gikk det opp for meg hvilken eksklusiv orkide jeg satt foran!

AKR_2593hvitk

Like ved sto noen fine nattfiol, den var nokså vanlig bortover bjørkskogen her:

AKR_2665nattv

Vi gikk nå litt oppover mot myrene, men kom ikke langt før jeg måtte ned på kne igjen. Sannelig sto det to små brudespore her i kanten av vierkjerret! Jeg ble sittende lenge foran de to, koste meg med tekoppen og luktet på de velduftende blomstene!

AKR_2682brude

Like oppom, utpå myrflata, studerte vi noen typiske flekkmarihand. Liten, nett orkide, den sto i tusentalls og blomstret utover myrene!

AKR_2706flekkm

Etter et kvarters rolig tusling, kom vi opptil ei lita graseng med noen bjørker. Der sto det sannelig et par praktfullt blomstrende korallrot! Som vanlig måtte vi på kne og forevige vakkerheta!

AKR_2734korall

Ruslet nå oppunder Sæterfjellet og tok en lang matpause. Det ble aldri noen varme idag, skyene holdt seg tette, men vinden var nå roligere. Torvulla sto fint nå;

AKR_2759torvull

Funderte litt på turen hjem, fantaserte litt om vi skulle våge toppen av Sæterfjellet, det er en trimboks oppå der. Vi holdt oss nedi myrene, på bildet ser vi Jørundholet som ruvet innerst i dalen:

jorunnh

Molta så ut til å være godt igang, vi så mye langt komme moltkart. Vi gikk nedi skogen ved Fjellbu. Klokka var over ni, været hadde stilnet, men det var kaldt. Og det manglet noe. Knott. Jeg satt på en bjørkstubbe med tekoppen min, det var ikke et eneste insekt! Vel, etter et kvarters tid kom det sigende et par stykker sviknott, men de blåste jeg lett vekk.
På myra under Fjellbu fikk vi en ny sterk opplevelse. Sannelig sto det en god del blodmarihand nedover den lille grasmyra. Det var såpass lite lys nå, vanskelig å ta bilder.

AKR_2838fjellbumari

Fortsatte etterhvert til parkeringa, klokka var nå halv elleve, bare 7 grader nå. Vi var så slitne og så fornøyd med dagen.

Save

Hva synes du om artikkelen?