Høghøa - Grønhøa

Blomstertur til Høghøa i Trollheimen

Det er midten av juli, beste tida i året og nå blomstrer fjellplantene! Kom oppi steinbruddet i Svahøa litt før tolv, sterk sommervarme, heldigvis en liten trekk, dette skulle bli bra! Vi gikk den utydlige stien ned til Grøna. Den var jo så lita, enkel å krysse idag. Tok så rett opp til den lille klyngen med bjørk, her har jeg rastet så mange ganger før. Satt her en liten time, det er helt fantastisk i fjellet nå, tørt og fint i heia.
Like oppom skogen begynte den rike vegetasjonen. Den første jeg møtte var gulsildre, den sto i tette gule tuer oppover langs bekken. Så gikk vi oss på et par brudespore, de var kommet langt nå. Fjellsmelle:
AKR_3582smwl

Sauene ble for plagsomme for Borga, så vi hastet videre opp i snaufjellet. Rett oppom kanten har snøen ligget lenge, her var det fremdeles blomstring på juni planter som fjellsmelle og reinrose!

AKR_3596reinr

Videre til topps var det lettgått kreklinghei. Brukte bare en liten time. Vi gikk en stor runde i østlig retning, slik at vi unngikk ura på sørsida, den godbiten ville vi spare til nedturen.
AKR_3703voff

Kom til toppen av Høghøa 1308 moh ved klokka fem. Tårene trillet der Borga og meg hoppa og spratt i yr glede over å ha nådd dette forjettede målet! Det er ikke så langt hitopp, men du er oppå et større fjell i Trollheimen og har en himmelsk utsikt til Snøhetta, Okla, Gjevillvasskamman, hele Blåhøveggen, krona av Snota. Trollhetta og Svarthetta rett i fanget foran deg! Snu litt på hodet, og du har Ruten, Resfjellet og Ilfjellet.

AKR_3682kamm

Jeg ble nokså matt av denne lykkerusen av å kommet oppå her igjen. Siste gang i blomstringstida var 21. juni 2008, les denne turen, da  fikk jeg sett mye mer av den rike vegetasjonen oppi her. Den første turen min oppi her, var 31. mai 2004, da kom jeg midt oppi rødsildre-blomstringa!

AKR_3655svhett

Etter en lang time, ruslet vi ned igjen i den grove grusen på sørsida. Her står mye av de sjeldne plantene. Den første jeg så var den blå reinmjelt. Snart gikk vi oss på flott blomstrende norsk malurt, det var riktig artig å se den så fin!

AKR_3727malurt

Nedturen gikk greit og raskt, helt ned til bjørkene. Der hadde alle sauene samlet seg, Borga ble helt forstyrret av alle ulldottene. Fant meg en rolig rabbe lenger ned og roa oss ned med varm te og brunostskiver.

Tilbake til bilen i ti-tia. Gått ei lita mil. Masse mygg. Dette ble en helt fantastisk gammeldags klassisk fjelltur som jeg husker det fra 2000-tallet, får håpe jeg kan få flere slike!

Hva synes du om artikkelen?