Ser ut til å bli bra vær i dag. Så vi kjørte uti Stuggudalen, og gikk oppover marka. Nå i ellve tida var det godt og varmt, men skikkelig vått i graset.

Jeg har vel ikke funnet noen god sti fra denne kanten, bare gått opp til bekken og fulgt den oppover. Det gjorde jeg idag også og kom etter en times tid opp på de store myrene under Slettfjellet. I varmeste laget i solsteken her oppå myrene, men i vest truet svarte skyer. Klokkelyng var nå kommet i blomst:

AKR_5114klokkel

Vi lengtet etter mat, klokka var blitt over ett så vi gikk opp til et par furuer og satte oss litt i skyggen. Nå var vi like under toppen på Slettfjellet og kunne se bortover til Trollheimen og været i vest i mellom Jolifjellet og Ruten. Det så ikke helt bra ut, svarte skyer og kraftige regnskyer.

Så jeg ble sittende ei god stund med den varme teen og vurdere. Været var relativ stabilt nå så det ut til, lå godt i fjella vestom oss. Det var meldt styggvær etter kl seks ikveld, så vi håpet værmeldinga stemte og fortsatte videre til topps. Røsslyng er kommet i blomst så fint;
AKR_4971

Det er ganske bratt de siste metrene til topps. Men oppå er det flatt og fint, tørr fjellhei, godt å vandre østover til toppen ved den lille myrtjønna.

Kom til toppen av Slettfjellet 683 moh 1630, vi hadde gått nesten 4,5 km hittopp. Endelig en fristilt fjelltopp! Vi måtte bare ta ut et hurra-rop, skikkelig morro å få dette igjen. For utsikten er fenomenal fra disse lettilgjengelige toppene like inntil Trollheimen.

AKR_5052utsikt

Vi så jo Byneset i nordøst, Gangåsvatnet og Omnsfjellet i nord, Hogsgåsa og Ruten i nordvest, hele Gråurfjellet vestover. Og sørover det meste av Trollheimen. Jeg kjenner jo så godt disse fjella, idag var de jo for det meste innhyllet i svarte skyer, men Svarthetta, Trollhetta, Bolmen, Snota var jo så enkle å se borti der. Utsikten mot Byneset:

AKR_5033bynes

Nedturen gikk som en lek, jeg styrte Borga ned litt før der vi kom opp og surfet nedover i røsslyng heia. Som vanlig gikk jeg feil, tok den linja som så lettest ut oppafra og gikk oss nesten fast i bjørkekrattet. Men lyngen var såpass våt at vi bare satte oss ned, rente rett ned med Borga halsende rundt og over meg.
AKR_5089voff

Så var vi nedatt på myrene. Så kom det store regnværet. Jeg ble mektig imponert. Yr.no hadde varslet mye regn fra kl seks, det stemte på minuttet. Hadde vi bare vært litt tidligere ute i morges! Rome er så fin i blomst nå:

AKR_5134rome

Det var synd på Borga, hu ble ganske straks gjennom dyvåt av slagregnet. Vi gikk på det vi greide for å komme inni skogen. Den glisne furuskogen ga lite le, det dryppet kraftig av de tørre furukvistene. Men vi ville ha litt mat, ble for langt å gå helt ned til bilen. Så vi laget oss et reir under ei svær furu sånn halvveis. Det regnet ikke med måte. Bekken var bare et par meter unna, men regnet laget så mye lyd at vi hørte ikke bruset av bekken.

Skulle hatt med et dekken til Borga. Hu krafset som vanlig ei lita grop i lyngen og la seg til der. Så da tok jeg bare å dekket over voffen med fjellduken. Da slappet hu av så godt.

Etterhvert som vi hadde fått spist litt og fått inn varmen av den gode søte teen, fortsatte vi. Var bare en liten time ned til bilen, men regnet var like voldsomt, fikk ingen bilder av uværet. Da vi kom ned til P-plassen i styrtregnet hastet vi inni bilen for å vrenge av oss alt det våte tøyet. Borga stakker måtte bare legge seg våt på teppet sitt bakerst i bilen.

En riktig trivelig liten fjelltur. Artig å komme på et skikkelig utsiktspunkt igjen!