Omnsfjellet

Topptur til Svartholhausen

Sommeren kom igjen til gangs! Jeg stilte sommerlett og tuslet oppover mot Fjellkirka sånn i elleve tida. Godt over tjue grader allerede, vindstilt. Men på stien mot Gryta, kjente jeg at det ble ingen langtur idag. Det var søkke bløte myrer som riktig sugde oss ned, akkurat som oppi Storslåtta forleden.

Ble bedre da vi kom oppå ryggen til Kneppfjellet. Så vi tok en lengre mathvil her. Konstanterte at været var bare perfekt, nesten ingen vind heller. Men fjella og Trollheimen i sør var dekt av mørk dis, vi så Ruten bare som en mørk skygge i vest.

Det ble bratt og tungt videre oppover. Først litt blaute myrer, før vi endelig kom opp i tørr og fin fjellhei. Jeg forlot stifaret, og gikk midt på oppover. Da kom vi til et slags snøleie med ei lita snøfonn og en liten bekk.

snewenDSC0106

Fant ikke noe spesielt, så vi svingte oss rundt på venstre sida og gikk til topps. Da så vi den store varden, den var noen hundre meter lenger bort, på kanten mot Dorodalen.

Ved femtida var vi oppå Omnsfjellet på toppen av Svartholhausen 808 moh! Et fantastisk utsikspunkt! En helt ny topp for meg! Jeg har jo gått stien videre innover til Omnsfjellvarden, men aldri bøyd av og gått ut på denne fine toppen.

toppenDSC0118

Utsikten var rett og slett fantastisk, så ingen detaljer idag pga disen, men dette rundskuet er ganske unikt, vi må ta oss en tur hit en kald oktoberdag. Ser jo hele veien innover til Byneset, i nordvest Fonna og hele Ruten, i sør et majestetisk panorama over Trollheimen. Ser jo Snota, men også de fine tindene vestom som Fruhøtta.

utsikDSC0173

Så var det å komme seg ned før det ble for mørkt. Første biten greit på den tørre fine fjellheia, vi gikk en tørrere trase østom snøleiet. Så oppå kammen ved Kneppfjellet, tok en god matpause der, måtte bare ha med oss den lave kveldssola som speilet seg i Hundsåvatnet.

_DSC0194

Dermed var vi kommet på stien og kunne bare strekke på nedover. Vel det gikk altfor tregt, jeg var så sliten, myra sugde alle krefter utav oss. Men vi kom da oss tilbake til myrene ved fjellkirka. Der fikk vi et syn jeg aldri glemmer, og jeg måtte bare sette meg ned på ei røsslyngtue. Klokka var passert ni, vi ble sittende en dryg halvtime og bare frydet oss!

Månen! Fullmåne. Det gikk ikke helt opp for meg, så den heller ikke så tydelig mens sola var oppe. Meg da sola seg ned over Fossfjellet så jeg klart hele den runde måneskiva som hang over åsene i sørøst. Utrolig syn, mens vi satt dere ble månen stadig mer intens og det ble et fantastisk månelys!

ManeDSC0225

Så det ble greit å gå ned til parkeringa ikveld, kom tilbake litt før ti, nesten dagslys i dette fine månelyset.

Hva synes du om artikkelen?