Leverkinna

Topptur til Leverkinna med malurt

Da vi kom fram til Gunnessætra i elleve tida, visste jeg at dagen ville bringe noe stort. Vi fant lett stien oppover bak setra, den var mye brukt av turfolk. Det var lett å se at året var seint, graset var grønt og friskt, det blomstret som om det var i juni.

Tustien gikk på skrå opp lia i retning Grythatten, etterhvert så svingte den mot Storkvolvet i retning Rundhaugen. Vi kom altså lengre og lengre unna Gunnesbekken, som vi tenkte å følge til fjells idag. Derfor måtte vi bryte av stien og gå i retning Lushatten.

Vi kom heldigvis raskt utav skogen og oppi snaufjellet, som raskt viste seg å være reinrosehei. Her var det mye fint å se! Det startet med grønnkurle, fjellsmelle, bakkestjerne, fjellfrøstjerne og vakkert blomstrende reinrose. Dette var merkelig, å se alle disse så praktfull i blomst nå midt i juli!

Oppå snaurabben ble det en velfortjent kaffepause. Gråværet som nesten tegnet til regnvær var nå blitt et deilig varmt lettskya sommervær. Vi kunne slappe av vel vitende at turværet idag ville bli det aller beste. Jeg var egentlig i kjempehumør, jeg hadde gått raskt og ubesværet oppover stien, og her oppi reinrosa var alt alt perfekt!

Det ble plutselig en helt annen dag. Selv med humøret på topp, så hadde jeg en indre uro. Vi var på fjelltur for å finne norsk malurt. Den står alltid på toppen av et fjell, jeg har nesten ikke sett den på lavere nivå under toppene. Så det ville bli et slit idag, vi måtte helt oppå Kinna!

Mens jeg funderte på dette, vandret blikket utover Ramsfjella, nå så vi nesten alle, særlig den svære Brattskarven rett fram, bak den Ramshøkallen, videre Ramshøpiken med en markert spiss og så den store Digerhøa.

Det var da jeg så den. Ikke langt unna kaffekoppen til turkameraten sto den første. Norsk malurt!!

Jeg ble helt perpleks! Den har jeg ikke sett på årevis! Og i så fint stadium, den blomstret jo! I vanlige høve ville jeg nå ha tatt helt av, synget og tørket tårer av massiv glede! Dette var en seier vi neppe forsto omfanget av, etter 2017ens begredelig forår for meg, var jeg nå endelig på toppen i malurten rike!

Resten av turen ble således en ren glede, en ytterligere bekreftelse på at nå er man atter langt atti fjello. Jeg nesten svevde innover fjellheia, og ville oppå Storkvolvet. Enset ikke at turfolket gikk på framsida av Lushatten, der var det jo stier og en bedre, kortere trase til Kinna.

Men vi kom oss nå oppå kanten til Storkvolvet og hadde en fantastisk lunsj ved nørste Eldålitjønnen. Selv om jeg fremdeles svevde av lykke, merket jeg godt at fotan var ødelagte, jeg hadde store smerter i venstre og stappet i meg et par Paracet. Dette terrenget er mine barndomsfjell, her har jeg vandret i over femti år. Det var ubegripelig sterkt å se igjen de kjent fjell oppå her, Brattskarven i Oppdal, Storhøa og Leverkinna rett fram, Kinna som jeg har besteget så mange ganger.

Men klokka seg mot halv seks, tempoet mitt var altfor labert, jeg måtte bite tenna sammen og ta meg sammen for endelig å komme til topps. Alt annet var uvesentlig, jeg var allerede i himmelen, nå måtte turen fullføres. Jeg sang med Hyldbakk videre til topps:

Når sommar’n kjem, da bli det fint e fjellå,
da ska e dit å hør kår bekkjinn søng,
og kliv te topps e brattast berjestellå,
og vea gras og tort og tågberløng.

Så var vi der! Endelig Borga nå er vi på toppen av Leverkinna 1188 moh! Jeg segnet om av ufattelig glede, da var jeg her, i bra form og humør, skuet utover fjellbygda Nerskogen og utover hele Trollheimen!

Der var de alle fjella rett over dalen, de hvite diamanter, de skinte så fantastisk i den varme sommersola, alle de kjente som Borga og jeg har slitt for å komme oss på topps!

Svahø, Okla, Høghø, Hemre Gjevillvasskamb, Blåhø, Svarthetta, Trollhetta og Gråfjellet!! Hurra!!

Turkameraten svevde raskt videre, ville bortpå framtoppen å se. Der er det sånn topptrim kasse for Rennebu iår. Jeg ville ha en fredfull stund alene nå, som jeg gjorde på toppen før i tida, strødde jeg ut alt av utstyr og begynte med et par sjokolade biter før jeg avanserte til brunostskiver med deilig søt  Lady Grey te. Det som gledet meg vanvittig idag, var den fysiske formen. Jeg var slett ikke sliten per se. Jeg ville lett greid Svarthetta rett over dalen.  Men. Fotan. Så da så. Rett bak meg sto en liten grønn malurtkvast og smilte til meg. Jasså, så du er kommet igang du også. Norsk malurt var det mye av på toppen, men det blir lenge før den blomstrer.

Nå var turkameraten kommet tilbake, syns nok dette var gjevt ja. Hadde hatt en hyggelig prat med turfolk. Vi satt ei god stund med sjokoladen og bare sugde innover oss utsikten, dog klokka var passert atten, det var høy tid for å se seg nedover.

Vi gikk beinveien. En topptrimmer gikk raskt i forvei så da så vi hvordan, de gikk ned langs Gunnesbekken til det ble for bratt, svingte så utover under Lushatten og så ned.

Så gjorde vi også. Men vi var bare kommet litt ned i Gunnesbekken før det ble full stopp. Se så fin malurt! Sto en enslig en borte på et svaberg. Så svær og rikt blomstrende er det sjelden man ser:

Passerte så noen lekre fjelldronninger, bergfrue på nesten flat berghelle. Kravlet oss ned stien i noe bratt terreng ut på flata og så ned på bergkollen oppom setra. Tok oss en lang kaffepause her, jo nå er myggen kommet. Svære digre. De var kanskje litt trege ennå, men plagsomme.

Etter et lengre kronglete strekk i bratt bjørkekratt, fikk jeg en deilig stund ved et lite bekkefar. Rosenrot sto så fint og bød seg til for fotografering. Kunne bare ikke gå forbi, så jeg la meg ned ved den for en stakket stund.

Ved ti-tida var vi nede ved Gunnessetra. Sola var nyss seget ned over Trollheimen. Jeg segnet om av lykke, denne turen var hele livet mitt. Det er atti Kinna det hele startet med far for nesten seksti år siden, og nå er jeg her igjen. Denne turen var muligens den viktigste i hele mitt liv, den bekreftet at jeg fremdeles er i stand til å gå lengre turer atti fjelllo, selv om det tar sin tid nå.

Leave a Response

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.