Ulvåsmarka

Gleder ved Rasmusrommet

vandring fra Espa over mot Fannrem

Startet oppi Espa i ti-tida. Endelig en perfekt dag! Lettskya, nesten skyfritt, sola skinte så vakkert og bare 13 grader! Endelig litt normal temperatur, så vi gikk lett og radig skogsveien oppover fra Espa.

Tittet på alle plakatene som 4H har satt opp. Noen var greie, noen ga meg hodekløe. Men det var helt fantastisk vær idag, det var en glede bare å rusle i skyggen av den tunge granskogen. Rasmusrommet er en kort tur, trimmere bruker bare halvtimen opp til gapahuken, så idag skulle vi kose oss i marka, i morgen venter det store gleder atti fjella!

Vi passerte brua og tok fatt med den bratte bakken gjennom det gamle hogstfeltet. Halvveis og oppi det bratteste ble det full stopp, av med alt utstyr og fram med macrolinsa!

Bråtestarr

Bråtestarr! Ganske vanlig starr-art, en av de få som vokser så tørt som her i den skrinne, uttørka morenejorda ved stien. Veldig spesiell og lett å kjenne med de hengende aksene som snart legger seg ned. Jeg har bare sett den her ved Rasmusrommet i marka, men den burde jo stå litt omkring i hogstfeltene.

Oppi Rasmusrommet satte vi oss i skyggen ved bålplassen og hadde en lengre matpause. Klokka var bare ett, høgt på himmelen skinte sola sterkt på oss. Borga sovnet i graset godt i skyggen, jo det hadde tatt på, kneika opp hogstfeltet var ekstra dryg i solsteken idag.

Hva vi skulle gjøre resten av dagen, var jeg litt usikker på. Hadde vel bestemt meg for å fortsette stien videre sørover mot Fannrem, stien den veien var nesten sterkere enn den vi kom opp fra Espa. Vi gikk derfor ikke ut på utsikten nå, det fikk vente til senere idag. Vi fortsatte bare videre sørover innover tett granskog med deilig, kjølig skygge.

Plutselig kom vi utpå ei svær myr, på flata mellom stupkanten og Geitryggen. Jeg så den jo på kartet, men trodde ikke den var så stor og fin. Stien gikk helt på kanten ut mot stupet, vi hadde bare en bård med gamle furuer utom oss. Dette var jo fint, utpå myra var det flere fine småkoller med furuer som vi kunne raste ved! Hit må vi en dag Borga, gjerne en kald sensommerdag, ta med oss maten og fundere på vær og vind!

Men jeg ble umåtelig fristet av å gå utpå stupkanten for å se utover. I sørenden av myra var det et lite hogstfelt, der gikk det kanskje an å gå utpå å se. Nei, vi fikk gå litt til, det måtte da være tilordnet noe ved denne kraftige turstien.

Det var det da også! Etter en hundre meter og en dryg halvtime fra Rasmusrommet svingte stien helt utpå kanten av stupet over Kleiva. Der var det hengt opp trimkasse, og det var satt opp benker omkring ett bord. Så bra, dette var en koselig plass og et godt turmål fra Espa!

Jeg ble sittende lenge og bare glo. Vel var det ikke den store Trollheimsutsikten her som fra Rauhåmmåren, vi så Gjemshøgda, Gråurfjellet med Jolifjellet, Slettfjellet, hele Ruten og Omnsfjellet. Rett under fotan våre bredte seg ut hele Fannrem helt fra Sorenskrivergården opp til Best Fannrem. Det var mye nytt for meg å se, bla. Orkel, som jeg aldri har vært borttil.

Utsikten til Omnsfjellet med Kneppfjellet, Dorodalen foran:

Vi var egentlig svært fornøyd med turen idag, Borga sov så godt i skyggen bak benken, jeg var glad og lykkelig for å ha funnet nye stier, nytt turmål helt sør i marka vår. Men jeg var nå litt nysgjerrig på hvor det ble av den kraftige stien.

Så vi fortsatte sørover i den sterke sommersola, nå var det nesten 20 grader i skyggen. Ikke lenge etterpå kom vi til noen små bekkesig, Borga freste uti, og drakk lenge og vel.

Vi gikk ned på høyde 260 moh før vi snudde. Nå var det blitt brattere og stien var kraftig traktorvei, den gikk nok ned til Lauvåsen. Akkurat der i svingen tok vi en pause og oppsummerte turen. Klokka var nå fire, luggum tid, så fikk vi gå hjemturen rolig og prøve å bli litt kjent oppi her. Her ser vi ned på Orkel fra utsikten:

Tilbake til utsikten satte vi oss ned med banan og tekoppen. Det kom til stadighet folk på tur, sannelig kom det en på sykkel også! Jeg ble igjen bare sittende og se på utsikten, klarte nesten ikke å rive meg løs.

Det blir sent i kveld også. Klokka var over seks da vi kom til Rasmusrommet igjen. Tok oss en lang aftensrast her, det var ingen eller ingenting som ventet hjemme på Evjen, så vi bare drøyde her oppi med den varme kveldssola. Tuslet en tur utpå utsikten, ser ikke mye til Trollheimen her heller, men ser jo det meste av Orkanger.

Etterhvert gikk vi nedover igjen til Espa. Fotograferte sommerblomster i stikanten, skogstorkenebb og skogstjerneblom.

Gps viste litt over 7 km da vi kom ned igjen i ni-tida, det ble jo en riktig flott dagstur, luggumt langt. En dag må vi kjøre oppi Lauvåsen, gå opp derfra så vi vet det også.