Ulvåsmarka

Vide utsikter fra Utsikten, Foksetåsen

sommer og sol med friske vindkast

Idag ville vi bare luffe en kort tur i marka til et høvelig utsiktspunkt. Nært nok heime, men likevel langt atti skogen.

Starta halv elleve i krysset til Lisbetsætra, Skaun. Utsikten 3,5 km sto det på skiltet nordover en god traktorvei i retning Foksetåsen. Godt sommervær, nesten 19 grader, jeg stilte i jakke og foret skibukse. Fikk angre på de varme klærne ganske snart, var kanskje frossen ennå etter turen til Årlia.

Traktorveien innover var fin og grei å gå, etter at vi passerte kraftlinja så gikk veien bratt oppover. Det hadde kjørt en traktor der nylig, og det var tydeligvis mange som hadde gått oppover.

Litt etter halvveis satte vi oss på en liten bergnabbe ved veien og tok en liten matpause. Som vi stadig så på yr.no så mente værmeldinga bestemt kraftig regn fra og med klokka seks i kveld. Det var jo enkelte regnbyger nå også, men det letnet heller enn økte på. Men jeg planla ingen lengre tur idag pga værvarslet, det hadde vært greit å fortsette videre innover til Yståsen og se om vi fikk sett Årlia og Ulvåsmarka derfra.

Så vi tuslet videre oppover mot Foksetåsen. Traktoren hadde kjørt helt opp, så veien var fin og delvis ryddet oppover. Like under toppen var et skilt “Utsikten 200 m”, der stoppet traktorsporet, og en kraftig sti gikk videre bortover og så nedover igjen. Jeg så ikke noe sti til topps, så vi bare gikk rett opp i skaret øst for toppen, der fant vi stien! På heimtur fulgte vi den ned, den var skjult i krattet bak skiltet. Linnea var nå kommet i blomst:

Nå var snart oppå toppen på 437 moh, der sto et skilt Utsikten og det gamle, delvis nedraste trig punktet liksom inne i den glisne, høyvokste furuskogen, ingen utsikt herfra. Trodde det skulle være en trimkasse, men nei. Utsikten var en liten bergknatt til venstre, hvor vi så sørøstover mot Lisbetsetra og de store sjøene sørom.

Til høyre var en lysning i furuskogen. Der så vi endelig noen hvite diamanter i sørvest! Det var Neådalssnota, Bolmetrollhøtta og Snota! Skikkelig artig å se disse fra en gran/furuås langt nede i Orkdal/Skaun!

Utsikten nordover, Yståsen midt i bildet med snauhogst til venstre for toppen. Rabbora rett bak.

Vinden ga seg ikke, den ristet hardt i trea omkring, lagde masse rare lyder. Borga ble ganske engstelig av all støyen, så vi tuslet bakom toppen for å se mot Yståsen, en grankledt topp vi ser så godt fra Kvitsteinan og Årlia. Der satt vi en time med lunsjen vår, tenkte tanken på en rundtur bortover, men med kikkerten så vi tydelig at halve Yståsen var barbert i snauhogst, helt uframkommelig.

Tusla etterhvert traktorveien nedover igjen. Hadde veldig god tid, kanskje vi skulle gått litt innover likevel, nå var regnet oppdatert på yr, intet regn før veldig sent i kveld. Ja, ja vi var nå på heimtur, og fotograferte markjordbær i den fine bjørkskogen nede ved myrene. Der var også et par flekkmarihand i grønn knopp, så det er altså senere her da enn i Ulvåsmarka.

Kom tilbake til bilen litt etter fem. Laget oss en rasteplass i skyggen av den, spiste opp resten av matpakka der. Vi hadde gått 4,7 km idag. En deilig tur i all sin enkelhet, nå vet jeg litt mer om terrenget nordover fra Foksetåsen, kanskje ta seg en høsttur til østsida av Yståsen i retning Rundhaugen, fin tur en vakker høstdag det!

Kart over området, har tegnet inn runden på toppen med rødt: