Omnsfjellet

Folksomt atti Omsfjelle

høysommer og alle mann på tur

Som vi nå satt der og koste oss på benken utom Steinbruddhytta, var vi enige om en god sommer så langt, selv med den våteste juni i manns minne.

Dagen startet som tradisjonellt med Kjells kaffekopp ved Best, idag uten lefse. Så kjørte vi til fjells, via Sølberget med mimring over forna tiders butikkdrift.

Parkerte i  elleve tida i Langlidalen. Borga ble spent foran damene, snart var tre på lette fota i full fres oppover heia. Oss gubban gikk nå mer sedat, gledet oss stort over at gamle dagers myrer med gjøsshøl var historie, det var plankelagt hele veien, kunne gått i tøfler hele veien. Men så var myrene ekstremt tørre nå!

Satte oss ned oppå Skoglifjellet med lunsjen vår i ett tida. En god kos med brunost og earl grey for slitne bein. De tre på topptur så vi mot himmelen, de var allerede oppe ved Bergholtjønna.

Ned til Omnfjelløya gikk det raskt og ledig med oss også, oppover bratta ble det tyngre. En glede å se alle molta, hvem kommer først og plukker den?

Oppå Klumpan var jeg sliten, fotan er ikke med på tur lenger nei, det går søkke tregt, resten av gubben er grei nok, bra pust, godt humør, lyst på tur.

Så kom vi nå opp til Steinbruddhytta. De fra toppturen var i glade hopp og sprett nesten nede att. De var allerede på altanen da jeg kom subbende rundt nova.

Da var det godt med hvile for alle. Også voffen, som denne gang fikk servert si drikke fra pappfat.

Etter en times godprat, stor hygge i hytteveggen, masse folk som sprang, ruslet, travelt eller med familien på fjelltur, tuslet vi nedover att.

Jeg fikk nå som vanlig full stopp nedi bratteste bakkan før Omnfjelløyan. Såvidt jeg krekte meg oppå Skoglifjellet igjen. Pust ferdig, pusta jeg opp min deilige oppblåsbare sittepute med termofyll. Hadde planer om en salig stund med maten min for å finne igjen litt krefter på den varme, softe puta.

Så kom regnet. Det var ikke meldt før i seks-tida. Klokka var nå bare fem. Men det var bare å dra på goretexn og ha seg ned til bilen i regnværet.

Det lettet da litt før vi kom helt ned. Ble jo en riktig staselig tur idag også, seks kilometer idag, luggum tur på tørre myrer. Fikk greit tørka meg opp igjen og inn med varmen med en restemiddag senere, hot chili china gryte, passet bra på en slik dag med så mange variasjoner!