Ulvåsmarka

Bursdag og høststemning i Nord-Årlia

nye favoritter i Ulvåsmarka!

Bursdagen min feierer jeg på tur. Idag var det utsikter til sommerlige temperaturer.

Vi startet i halv elleve tida ved Ulvåshytta, 12 grader, lettskya, skulle bli godvær idag. Stilte likevel i den forete bergans buksa og ullfleece. ble i varmeste laget oppover i sola, men til kvelds var jeg sjeleglad for denne bekledningen.

Idag gikk vi i ett strekk til Stormyra og satte oss der. Beundret de vakre høstfargene som nå øker i intensitetet. Været var jo så vakkert, så da villa vi gå Årlia runden idag.  Var spent på Baklia og Seljan, hvordan ser de ut fra Årlia? Etter en styrkende te-kopp tuslet vi over myra og nedover skogsveien.

Vi planla som vanlig å brette ut fjellduken på vår vanlige plass. Fururabben ved Årlia. Der var det så fint idag. Åpne bursdagsgaven og matpakka der.

Men på øk. kartet jeg hadde med idag så jeg noe “nytt”. Nord-Årlia, det hadde jeg ikke lagt merke til før! Det var en liten P-plass rett nedom fururabben, idag fant jeg en sti som gikk østover fra den! Og sannelig, etter 5 min kom vi til en rødmalt stue i skogen:

Her var det virkelig fint å være! Veldig artig og litt spesiellt å finne en helt ny plass i marka. Kunne jo satt meg ved den benken som vanlig folk, men det er noe med den sjarmen, så  vi brettet ut fjellduken i grasbakken like ved. Fant fram den gode, varme teen og brettet opp salami og brunostskivene. Så åpnet jeg gaven min, å så artig! Nytt arcaswiss kulehode, skal bli enklere nå å få til blomsterfoto.

Det ble jo riktig god sommerstemning der vi lå og koste oss, dette ble umiddelbart et nytt favorittsted. Her hadde vi sånn fin utsikt ned til Baklia også.

Fakta om Nord-Årlia, sit A. Sætre: Eier Munkli. Tiligere var den innhyllet i et gjerde på 2 meter med flere lag med piggtråd. Enig, Fin plass i dag. Den grønne bygningen på Årlia er “Havestuen” på Hov som ble flyttet dit. Eli RIchter er eier. Den andre er seterhusene til Hov gård. Eier Marie RIchter.

Fra Nord-Årlia er det flott utsikt nordøstover, vi så jo ned i Baklia og Selja. Funderte en del på neste års prosjekt, gå ned herfra og ned på lunneplassen i Seljan, der vi var for noen dager siden. Bør gå greit helt i kanten av hogstfeltet, kanskje:

Etterhvert  samlet vi oss og tuslet de få metrene tilbake til traktorveien og så bort til havestuen på Hov, det grønne huset i Sør-Årlia. Her har vi vært mange ganger med lunsjen vår:

Gikk så til benken i Årlia og knipset det vanlige bildet med grønnhuset bak. Rett bak inni granskogen er altså Nord-Årlia.

Fra benken ser en Baklia litt sånn sørfra, legg merke til bomveien som kommer opp til venstre.

I halv fire tida fortsatte vi videre stien mot Rødåsen. Oppe ved Evjensslettet måtte jeg bare ha en mimrepause. Sjelden har jeg sett Trollhetta så fint! Idag, på bursdagen min, var det mange tanker om tidligere tiders toppturer på denne dagen til Trollheimsfjella. En av turene gikk til Svarthetta, da hadde vi med oss sjokolade kake!

Det kom jo drivende inn tunge skyer fra vest nå, men det så ikke ut til å bli noe regn. Gikk videre stien utover og etter en time sto vi i krysset og spekulerete. Snarveien om Stormyra eller gå runden via Rømmesmyra?

Jeg syns det er så fint oppover blandingsskogen til Hovsslettet, så da gjorde vi det. Kan bli kveldens høydepunkt.

Dog, klokka var nesten 18, sola forsvant bak skyene, det ble skumring. Så vi hadde bare en kort bananpause, planla kveldsmat litt nærmere Ulvåshytta.

Ved kvilebenken på Stormyra ble det uansett pause, og nå kom sola igjen og badet oss med gylne stråler. Åh så vakkert, dette ble en fantastisk bursdag for meg! Nå hadde vi oversikt over tida det ville ta å gå helt ned til hytta, så da ble vi her i solnedgangen og koste oss lenge.

Det ble nesten 7 km idag. En lang og deilig tur innom alle “smultring – plassene” mine. Jeg  savner ingenting, marka gir meg livet, sånne herlige dager som i dag er det som holder meg igang. Uansett vær, vind og daglengde,  det er bare å velge en av favorittene når det butter imot hjemme. Som godt sagt:

Å leva, det er å elska
det beste di sjel fekk nå;
å leva, det er i arbeid
mot rikare mål å trå.

Å leva, det er i livet
å finna det største verd;
å leva, det er å vinna
til sanning i all si ferd.