Raudfjellet

Senhøst atti Hølstoen

fine høsten med snø i Trollheimen

Så var tiden kommet, høsttur til Trollheimen i spektakulære høstfarger! Vi kom fram ved turskiltet til Raudfjellet i halv elleve tida, ganske kaldt, fire pluss, men sola skinte så vakkert over og borti fjellla!

Mens hovedparten av turfølget satte ivei for toppen, luntet meg og voffen turstien i retning Helgetunsetra. Godt kledd, som for vinters tid, så ble det aldri kaldt, men Borga frøs, hadde nettopp røytet av seg mesteparten av pelsen. Får håpe ny vinterpels kommer snart, jeg masserte voffen flere ganger, det satte hu stor pris på.

Vi var ute etter kos ved dørstokken til Trollheimen idag. Hadde Løsetsetra som mål, men tvilte på at vi fikk nok tid til det. Dessuten var jeg nesten på sykehuset, det var ikke mange dagene siden jeg ble operert, hadde fått ordre om sofa i et par uker. Da jeg kom hjem ikveld, innså jeg at det var noe overdrevet…

Vi gikk altså turstien oppi Rindåsen og litt ned, nesten til Løsetsetra. Der satte vi oss ned i den varme høstsola. Deilig! Strødde ut alt av utstyr som jeg pleier og danderte ut reinskinnet som jeg satte meg på og fikk en usigelig god varme i ryggen igjen! Og det var utrolig hvor godt maten smakte, brunost- og salamiskiver med deilig earl grey te!

Rett i åsynet hadde jeg Rindhatten, se bildet over. Det bragte fram alle de gode turminner fra gamle dager på 2000-tallet her i Hølstoen. Kanskje særlig de to skiturene jeg fikk til topps, lange, dryge tre-mils påsketurer!

Og ved siden av meg, rett over Rinda, den like majestetiske Bolmetrollhøtta! Jeg gikk jo mange turer på toppen av den, men det begynner å bli nesten ti år siden sist. Egentlig en enkel og grei fjelltur, men det er jo sine 17 km t/r fra parkeringa nedi Hølstoen.

Vi gikk nesten ned til Løsetsetra, men der drev de og skar ved, Så da gikk vi opp i Rindåsen igjen og ruslet nedigjen til Hølstoen.  Sola seg nå ned bak fjella og kveldskalden seg inn. Det hadde skyet over litt midt på dagen, men nå var det blitt helt skyfritt.

Hadde gått sånn cirka 5 km idag. En kan godt si jeg ble født på ny. Hadde aldri forestilt meg at en ørliten fjelltur skulle forandre livet mitt totalt. Men det skjedde idag, det som var bunnløs sorg tidligere i uka, var nå erstattet av en ubegripelig glede over at livet smiler bredt til meg igjen. Jeg lever!