Ulvåsmarka

Hulluflata til Rauhåmmåren en tur

Indian Summer første vinterdag!

Jo, det var første vinterdag og 14. oktober. Vi parkerte oppå Hulluflata idag. Bilen viste 21 som ute-temperatur!

Det var nok det, da vi startet i ti-tida, måtte bare ta av ull-stillongsen aller først. Egentlig kunne jeg stilt i shorts og T-skjorte, det var det de fleste trimmere kom i. Men jeg fortsatte i vinterbuksa, ullskjorta og ulljakka, det ble varmt oppover bakkene! Heldigvis var det litt overskyet, og vi gikk i tett granskog oppover. Bildet her er fra parkeringa i Hulluflata:

Skiltet her ved stistarten:

Selv om jeg var i overmåte godt kledd, gikk bratte bakken opp til hogstflata overaskende lett. Er vel fremdeles bra i formen. Og utsynet er jo ganske storslagent herifra! Her ser vi f.v. Resfjellet, Trollhetta, Bolmetrollhøtta, Ura, Rognnebba og Fruhøtta:

Litt snedig å komme hit så tidlig på dagen, lenge før lunsjen vår! Har vanligvis gått et par timer enten fra Espa eller helst Ulvåsen. Blir nok så jeg kjører til Hulluflata oftere, kommer seg lengre opp og inn i marka da.

Annebrua, et mesterverk av stikomiteen:

Så kom vi ned til Rauhåmmåren. Kraftige tyve grader, lett og stekvarm fønvind, overskya. Og mye folk, hele Orkanger var på tur! Nokså sjeldent da, første vinterdag, ingen snø og is på lang vei, og varmere enn en dag i juli!

Orkanger city:

Utsyn oppover dalen. Det meste er snøfritt, Gjemshøgda, Slettfjellet, Ruten og Omnsfjellet alle helt bart!

Så gikk vi oppå Rømmesmyra og hadde en lengre og bedre lunsj. Svært så vått i marka, hadde ikke tørket opp av varmen. Vi bare koste oss i sommervarmen en times tid, hadde veldig god tid.

Etter maten tuslet vi videre på plankene som nå er ferdiglagt hele veien. Gjør nok mye for at folket kommer, nå går det an å gå i joggesko fra Ulvåshytta til Rauhåmmårn uten å bli våt på fotan.

Vi gikk så ned i Rauåsen og spekulerte. Hadde vel tenkt å gå ned til bilen og avrunde turen. Men det var fremdeles tyve grader, og masse folk som kom oppover. Kunne bare ikke gå heim nå! Men det var noe i gjære med været, skyene svartnet helt og det ble plutselig blikk stille.

Været var jo det store tema idag. Meldinga var ganske klar, store nedbørsmengder til kvelds! Det skulle begynne i åtte-tida.  Så vi gikk en runde innover i retning Årlia. Tok av oppover mot Hovsslettet. Oppå bakkene der det flater ut gikk vi av stien og inn i ei glenne i skogen.

Pakket opp de siste brødskivene og helte opp den gode, varme teen. Så begynte det sannelig å smådryppe oppi tekoppen! Klokka var bare fire, jeg håpet inderlig at dette ikke var storregnet som kom. Drygde derfor pausen slik at vi fikk hvilt oss godt.

Men det var det som kom, bare å ha på seg goretex jakka etc, temperaturen falt som en sekk fra 20 till 12. Da vi kom ned tilbake til Rauåsen, var det blitt hardt slagregn uten opphold. Det var bare å få opp farten, nå var det godt med bilen like ved nedpå Hulluflata!

Borga ble som vanlig søkkvåt, vi kom ned i bilen i seks-tida, hadde bare gått 5 km idag. En riktig fin tur, blir et minne for livet med høysommer på første vinterdagen!