Ulvåsmarka

Topptur til Raudhåmmåren

vårtur med mye snø

Kjørte oppi Espa og startet i ti-tida ved gården. Vakkert, kaldt vårvær, men mye snø. Ligner lite på vårmåneden april.

Vi tuslet oppover veien mot Rødåsen, den var stort sett bar opp til krysset mot Oksbåsen. Idag følte jeg virkelig at formen var inne! Jeg gikk med bra tempo og lite pauser, jo jeg var varmt vinterkledd og det var mange varmegrader, men likevel, det  gikk radigt oppover veien!

Her ved Gabrielrødåsen tenkte vi å ta en te-pause, men det var for dyp snø til å komme seg borttil grana der vi bruker å raste.

Så vi fortsatte, idag gikk jeg meg svett, en ny seier. Fotan er litt bedre, jeg er i bedre form, det går raskere med meg! Etter en halvannen time var vi oppå Hulluflata, bra tempo for oss det!

Vi tok en lett lunsj like ved Juliebrua, var nå godt med en rast nå ja! Satt der en liten time, nå var det så flott vårstemning, vindstilt og nesten ti grader. Men mye snø, vi måtte grave av en halv meter snø for å finne blåbærtua vi bruker å sitte på her.

Opp brattbakken gikk det nå greit, mye ny snø, men nesten ingen is, så lett og tørrt  å gå oppover. Brukte et lite kvarter på bakken, uten pause, bra av meg det. Fra toppen er det jo bortover hele veien, men bruene var tildels isete og litt sleipe å gå over. Dette er Anne brua:

Litt over ett var vi kommet fram til Rauhåmmåren. Jeg måtte ta et hurra rop til gangs! Dette var da ingen problem, vel er dette en kort tur, men så raskt og greit har jeg ikke gått turen på lenge.

Utsikten var fornem idag, det var grått vær, men likevel bra sikt, så jo det meste av Trollheimen. Trollhetta Neådalssnota Snota og Blånebba, kjente og kjære fjell!

Utsikt ned til byen. Begynner å bli stor, mye nybygg ved Sparebanken.

Øra og havna, vi ser det store badeanlegget (midt i bildet) begynner å ta form:

Her er nesten samme utsnitt fra 3. mars 2009, byen har vokst mye på de ti åra:

Etter en lang matrast begynte vi på nedturen. Jeg startet med broddene på, men de måtte av. Det er bare snø, ingen is i stien, så det klabbet på piggene, ble umulig å gå med de.

Nede ved Hulluflata igjen. Med det fine skiltet ved Juliebrua. Her er stien opp fra Eldevikveien, “melkeveien”, går mye folk her:

Nedover snøstien etter veien gikk det radig, Borga travt pent bak meg. Ganske trang sti, så en måtte uti snøen når vi møttes:

Kom ned til Oksbås-krysset i fem tida. Nå varmet vårsola så sterkt.

Vi hadde det ikke travelt, så vi satte oss godt til rette ved grana vi bruker. Hadde en deilig kveldsstund med siste rest av matpakka.

Nå kjente jeg det for alvor, jeg var ikke ødelagt sliten som jeg har vært i vinter på lengre turer. Bare sånn passe klar i fotan, jeg kunne gått langt utover kvelden. en riktig god følelse! Selv om det går tregt med oss, så lover dette godt for sommerens store langturer!

Etterhvert tuslet vi den siste halvtimen ned til Espa. Utrolig fin og varm kveldssol, den sto ganske høyt over Knyken ennå. Vi hadde nesten ikke lyst til å gå hjem heller, spekulerte på en liten kveldstur til Aunet. Det gikk jo bare ikke an, djup kramsnø, vi hadde ikke kommet langt oppover.

Kom tilbake til Espa i sju-tida, uthvilte etter rasten vår. Vi er på tur nå Borga, nå er livet herlig, skal bli en fantastisk vårsesong!