Mitt liv på tur

Dette nettstedet ble laget i stor beundring for den fantastiske naturen i Trøndelag. Her presenterer jeg Trollheimsfjella og omliggende fjell i kommenterte fotoserier og turskildringer. Jeg presenterer også Fjellfloraen i Midt-Norge, med hovedvekt på Trollheimen.

Begynnelsen

Samtidig som “That’s one small step for man” fikk jeg en ny verden av far, vi gikk opp nasen på Svarthetta. Allerede før Ekofisk kom i produksjon, hadde jeg gått i fars fotspor opp på Snota. Disse to milestenene i livet fikk en lang pause med et karriereforsøk i Scientia Amabilis. Det endte i uføre og sykdom. Barndommens gleder ble gjenopptatt i 2002, sykdom gled bort, allerede 17. mai året etter var jeg i stand til skitur på Snota! Trangen til å fortelle om gledene var stor, jeg begynte med å legge ut bilder på internet i 2004, fra høsten 2006 skrev jeg også turbeskrivelser.

Dagboka

Helt siden studiedagene på 1980-tallet har jeg ført dagbok. Først bare tekniske data om bildene. Etter 2003 førte jeg ganske nøyaktig dagbok for turene mine, dette er grunnlaget for turartiklene mine. Det har blitt mange turdagbøker, gjerne fire i året.

Om innhold og nettstedets teknikk

Hittil har jeg beskrevet nesten 1100 fine turer i Trøndelag, hovedsaklig Trollheimen, Nordmøre, Ilfjellet, Snillfjord, Agdenes og Ulvåsmarka. Jeg registrerer de fleste turene på kartgps. Materialet blir engang i framtida til boka 1001 turer i Trollheimen og omegn.

Trollheimen, et paradis

Svartdalssetrene

Denne fjellheimen byr på uendelige muligheter med sine mange teler, fjelltopper, dalfører og permanente breer som Snotbreen. Kulturlandskapet med sine grønne enger, brudespore og beitende kyr som i Vålåskaret er noe spesielt. Fjordene mot kysten trekker linjene ut mot storhavet, en sankthans oppå Ruten midt i fjordlandskapet er uforglemmelig. Fjellene byr på alt fra rolig spasertur innover Hølstoen, brattere opp nordtoppen på Trollhetta eller langtur til Neådalssnota. Her er turer for alle til alle årstider. Bruk arildkrovoll.no som inspirasjon og oppslagskilde til å utforske fjellperlene i Trøndelag!

Snillfjord – Agdenes verdens vakreste fjordlandskap!

fjotrd
Åstfjorden

Det første jeg begynte med etter år med sykdom, var kjentmannspostene i Snilllfjord. Høystakken som første topp. Det er alltid sjelebot å gå seg en tur oppå Vennaknubben, krongle seg opp i rotete gaupterreng til Tenorlifjellet, gå opp den styggbratte almlia med lerkespore til Terningsheia, eller en vakker vårtur fra Berg til Heklefjellet.

Ytre Agdenes – et alpelandskap

Toppen av Lauvnesheia

Oppdaget etterhvert en ny verden omkring Verrafjorden. Særlig Lauvnesheia, har hatt mange turer dit.

Nordheian

vestreabb
Ved Vestre Varde

Men uansett vår eller vinter, så er det noe eget med Nordheian i Lensvika.

Det er en kort 20 min biltur hjemmefra, og bratt opp Møssinglia så er du oppå realt fjellterreng på halvtimen. Hele heia bortover til Vestre er ren nytelse!

Ulvåsmarka

Like ved Emmaheim, noen minutter med bilen og jeg er i mitt paradis. Med utsikt inn i hjertet til de kvite diamanter i Trollheimen, der jeg i unge dager vandret så mye.

Rødåsen

Starter helst ved Oksbåsen. Derfra er det en en halvtime oppå Evjensslettet med så fin utsikt til Trollheimen! Videre østover ned til Årlia, eller rusle og gå Årlia-runden til Ulvåshytta.

Årlia

Dette er min sjelefred og som jeg ser det idag, der jeg går inn i aftensola.

Hvem står bak

AKR_1579ak
Forskjellige slags sykdom har gitt meg ulike handikap, jeg har vært 100% uføretrygdet siden studiene på 1980-tallet. Fra 2002 til 2010 gikk jeg alt som var av topper omkring. Steinar døde i 2011 og jeg ble nesten blind i 2014. Først i 2018 kom jeg noenlunde igang igjen, nå i Ulvåsmarka. Borga døde i 2021, nå sitter jeg bare i sofaen og er lei meg.

Det å systematisere og formidle fjellturene mine er viktig for meg, dette nettstedet er hovedresultatet. Det koster litt å drive slik web-publisering og teknikken bak forstår jeg ikke. Reklame blir det aldri på mine nettsider. Så lenge det går, vil jeg fortsette å skrive på nettet mitt for egne midler, selv om helsa hadde hatt best av en tur ute.

Teknisk

Nettedet er optimaliset for mobile enheter pr 2021. Nå som det er mobil-dekning “overalt” i praksis, bruker jeg et responsive wordpress tema (altså at tekst og bilder justerer inn automatisk etter den skjermen du bruker). Dermed får jeg full glede av artiklene og bildene, særlig markblomster og fjellflora, ute på tur på mobilen!

Opphavsrett

Alle bildene og teksten er undertegnedes verk om ikke annet er oppgitt. Spredning av bilder og/eller informasjon fra nettet mitt er ikke tillatt uten samtykke. Det samme gjelder alle former for kommersiell utnyttelse. Til privat bruk kan du bruke bilder og tekst til planlegging av fjellturer.

Tempus fugit! Memento mori! God tur!