Etter den “håpløse” skituren til Snota i mai, jeg var hverken trent nok, eller hadde skiteknikk, tentes gnisten for de store toppturer i Trollheimen! Jeg var ikke eslet til det, og hadde intens høydeskrekk og intenst mørkeredd, men jeg gikk allikevel. Først enkle og korte turer i juni til Ilfjellet, Ruten og Resfjellet, så kom endelig juli! Gikk hardt ut med topptur til Honnstadknyken den 7. juli, så fulgte langturen til mitt barndoms fjell, Svarthetta 14. juli. Dagene imellom var småturer til fjell som Dyrstolen, Grythatten, Nørstfjellet, Omnsfjellet og Tyrikvam, jo, jeg var igang!

Turminne fra 17. juli 2003

Gjevillvatnet

Startet kl ni ved Raudøra. Steksol, varmt, klarvær!

Kjapt tempo oppover TT-stien for å komme oppi fjellet. Ble passert av to tyske damer som skulle til Trollheimshytta. Litt etter elleve var jeg oppe ved Gravbekken. Det var lagt ut stein, så det var enkelt å komme over bekken.

Blåhøa sett fra Gravbekken

Fortsatte videre innover TT-stien opp til Kamtjønnin.

Tverrbekken og fjellhagen rundt stien

Ved den fremste ble det lesking av strupe og fjes til gangs!

Den fremste Kammtjønna

Ble mye folk innover. Jeg fortsatte videre innover til øverste Kamtjønn og dro opp langs bekken i retning toppen av Blåhøa. Klokka var halv ett, hadde gått ei mil sålangt fra Gjevillvatnet.

Oppover fra innerste Kamtjønn

Oppe på ca 1400 moh ble det en god lunsj. Et snøspurv par trippet omkring like ved. Utsikten var fenomenal til Okla og Kamban!

Jordlagene på Hemre Gjevillvasskamben

Det var virkelig stas å se jordlagene på Hemre igjen. Vi var på blomstertur engang på 1980-tallet, da gikk vi opp fra fremste Kamtjønn og oppå Hemre og gikk bortover jordlagene.

Ved 1600 moh med utsikt mot Snota og Gråsjøen i nord

Og der kom varden ja! Kom oppå toppen av Blåhøa 1672 moh kl 1500! 16 varme grader i skyggen. Jeg hadde gått 13,4 km sålangt. Noterte ned fra gpsn og nullstilte den ved varden.

Blåhøa 1672 moh og Svarthetta bak

Været dro seg mer over til svarte skyer, store regnbyger over Gjevilldalen. I nord-øst heftig tordenvær!

600 meter rett ned på Blåhøtjønna

Utsikten var formidabel, selv om det nå kom alt det gråværet. Først og fremst så jeg hytta i Torslia på Nerskogen, endelig var jeg på toppen!

Jerntavla på toppen av Blåhøa

Leste tavla med andakt, den var brakt opp i 1898.

Med regn og torden som nå dro inn, måtte jeg snart samle meg for nedturen. Rett i vest var Kråkvasstind, Gjevillvasskamban, Okla, Nonshøa, Neådalssnota,Rognnebba, Snota og “like ved” Trollhetta og Svarthetta. Minildalsglupen, Falkfangehøa og Høghøa.

Utsikt nordvestover mot Storlifjellet og Neådalssnota (bak til høyre)

Begynte å gå ned igjen ca fire og etter en time var tilbake ved lunsjplassen oppom Kamtjønna. Fortsatte ned til turiststien og var ned der i 6-tida, godt med brunostpause nå!

Svartstarr og fjelltjæreblom

Etter en leskende drikkepause ved fremste Kamtjønna, fortsatte jeg med tempo ut til Gravbekken og hadde pause etter å ha krysset bekken. Klokka var nå 21 og hadde bra med tid.

Utover mot Gravbekken

Nede på Raudøra ved bilen i ti-tia. Det ble 12 km fra toppen altså 24 km totalt idag. Langtur ja! Oppholds akkurat nå, men hadde regna bra idag her nede.

Oversiktskart over dagens tur til Blåhøa merket med røde T. Gikk klassiske TT-stien, opp til Gravbekken og inn til Kamtjønnin. Tok opp ved innerste Kamtjønna.

………………………

Skrevet inn fra dagboka mi og tatt med mange bilder fra den dagen. Hadde jo sett Blåhøa hver eneste påske siden begynnelsen av 1960-tallet. Det var et par skiturer til Blåhøa, husker ikke om jeg var med på det. Dette ble den første sommerturen min til Blåhøa noensinne!