Kjørte en grusvei opp fra Rovatnet ved Mo. Parkerte oppå høgda før veien gikk ned til brua. En god, gammeldags tur. Helt alene skulle jeg finne veien til Todalsfjellet herfra! Turen var grundig forberedt på kartet før jeg dro, men nå var jeg i uryddig skogs/myrterreng og ingen stier. Varm og fin sommerdag, 18 grader da jeg startet.

Holdt meg på sørvest sida av elva, forbi Mosetra og så imellom de to Leiråvatna. Ved det nordligste vatnet var det så fint å raste, satte meg ned ved Skardsætra, ca 5,5 km fra parkeringa. Rundt omkring sto engmarihand:

Ved vatnet satt jeg lenge og funderte på stivalget til topps. Det ble først opp til den rødmerka turiststien, så bratt oppover Aksla.

Oppi fjellet hadde jeg flott utsikt ned til vatna. Skardsetra er rett ned omtrent midt i bildet.

Var på toppen av Todalsfjellet 821 moh i 17-tida. Ganske nøyaktig 10 km fra parkeringa.

Her ser vi nedi Vinjefjorden:

Utsikten var mer fenomenal enn jeg hadde ventet! Ruten og Fonna like inntil. Hele Snillfjord! Kopparen! Jeg ble sittende i et par timer og nytet den flotte utsikten! Jo, det er nok Todalsfjellet vi har sett fra de fleste toppene i Snillffjord!

Utsikten sørover mot Trollheimen var ikke mindre fantastisk! Kjente de fleste ja! Etter en del jobb hjemme fikk jeg til dette bildet med navn:

Det var jo rødmerket sti ned til Todalssetra. Tenkte på det, men det ville blitt lang biltur.

Etterhvert tuslet  jeg ned til  Skardssetra, fant en slags sti som fulgte helt tilbake til Mosetra, den var litt vanskelig å følge enkelte steder. Måtte nok bruke gpsn på hjemtur også.

Tilbake til grusveien og bilen litt før 23. Ble langtur idag, to mil altså. Men så fin en sommerdag!

Oversiktskart

Min trase innover rød strek.

…………

2021 – skrevet inn etter dagboka.