Toppturer til Ruten begynte jeg med allerede i 2002, få måneder etter at jeg knørvet krykkene. Fjella i øst, særlig Omnsfjellet, kjente jeg fra ungdommen. Men Ruten var nytt område, den fantastiske utsikten var utrolig! Dermed åpnet seg de «hvite diamanter» i Trollheimen! Og det var en del nabofjell i vest! Når jeg etterhvert begynte å utforske Resfjellet, fikk jeg sett de fjella på rekke og rad vestover. Idag ville jeg prøve nabofjellet, fra Kårøydalen, usikker på om det gikk, måtte krysse Fjelna på en måte.

Turminne fra 7. oktober 2005

Startet i 10-tida ved Kulbekken en nydelig høstdag, deilig sommervarme! Var bestemt på Knippelfjellet, men hvordan krysset jeg elva? Jeg virret omkring ute på engene ved Fjelna, der var det sannelig ei bro! Den var like nord for Kulbekk-øyan, avmerka på kart (pr. 2022)

Brua over Fjelna

Rett opp og bratt ble det, gikk i skygge oppover det meste av tida.

Oppå kanten med Knippelfjellet rett fram

Oppå heia var det sommer og sol, vært greit med shorts idag. Gikk imot fjellet, ved 600 moh i ett-tida ble det en lang og god lunsj. Det er ei stund siden jeg har vært ute i slik god sommervarme!

Ruten ruver rett over dalen

Rett over dalen i nord var Ruten et nydelig syn. Med Gråfjellet ruvende til venstre og Kårfjellet foran til høyre.

Fjella i vest, Dyrstolen, Blåfjellet og Hornfjellet

Oppover siste strekket før toppen fikk jeg endeliig sett fjella i vest. Dyrstolen som jeg skulle få flere turer til, det markante Blåfjellet og like ved i nord Hornfjellet.

Knippelfjellet 870 moh

I tre-tida kom jeg endelig på toppen av Knippelfjellet! Det var 5,5 km fra Kulbekken og jeg hadde brukt 2 1/2 time effektivt på turen opp. Målte 13 varmegrader og så deilig sommerbris oppå her!

Fjella i sør-sørvest

Utrolig flott skue til Trollheimen og videre vest til fjella i Sunndalen!

Fjella i Trollheimen, Snota og Neådalssnota til høyre

Snota betyr mye, skituren dit i 2003 ble et veiskille for meg. På 70-tallet, ung og sprek, tok far med meg på skitur til Snota. Håper å få noen sommerturer til Snota, kanskje også Neådalssnota!

Utsikt mot Trollheimen i sør

På bildet over er Fruhøtta og Rognnebba de markante toppene til venstre, videre Pekhøtta og Blånebba, Trollhøtta til høyre.

Utsikt nordover mot Rovatnet.

Nordover også helt fantastisk utsikt, noterte sirlig alle jeg så, bl.a. Fonna, Hitra, Tenorlifjellet. I sørøst de kjente Resfjellet og Ilfjellet.

Tjønna på toppen

Ble ei god stund oppå her, rastet ved den lille tjønna. Her så jeg rett i vest på naboen Dyrstolan som jeg hadde så fin en sommertur til i 2003. Må prøve å få en slik høsttur dit også!

Kårøydalen

På nedturen tok jeg bratt ned langs Kvernabekken, gikk så fint det. Nå var brua rett nord, bare en kort bit å gå dit.

Tilbake til Kulbekken i 7-tida, kveldsstille og varmt. I dag ble det ei knapp mils tur, brukte en 2 1/2 time effektivt ned også.

Oversiktskart med dagens tur inntegnet i rødt. P ved Kulbekken, gikk brua over Fjelna, videre rett opp og rett på toppen.

………..

Skrevet 10. januar 2022 etter dagboka mi.