Vi kjørte innerst i Storlidalen og parkerte ved Storli gård. Vi to, Steinar var med idag, gikk rett opp enga til høyre for husene. Snart viste det seg at var lettgått tursti rett bortom husene!

Fjellheia oppover ble etterhvert snødekt, men svært lettgått. Hadde en bedre lunsj i solsteken på et svaberg. Og med utsikt inn mot de majestetiske fjella i Innerdalen. På bildet under er den markante Storsalen midt i bildet. Mot høyre er Navardalsnebba først, så den digre Tåga/ Såtbakkollen og Kringlehøa foran med Høa foran den igjen. Det var disse jeg planla turer til i årene etterpå, men det ble det aldri noe av. Til venstre for Storsalen er først Somrungsnebba, så Ottdalskammen. Hadde vel tanker om turer til de to, men det ble bare fantasier, for krevende turer som krevde telt.

Ettersom vi kom oppi fjellet kom vi på rikere berg og her sto sannelig en god del grønnburkne!

Steinar likte denne flotte utsikten, jeg ble helt bergtatt. Og der vi satt, var det flere fine tuer av grønnburkne!

Endelig på toppen! Det var ikke så langt, et par timer, omtrent som Nonshøa på andre sida av dalen. Utsikten var mer enn himmelsk, nå så vi hele Trollheimen. Senere fant jeg ut at det er nettop Storbekkhøa vi ser som en sukkertopp opp for enden av Gjevilvatnet fra de fleste steder omkring Svahøa.
På bildet under er de svære Neådalssnota og Snota til venstre for varden.

Her ser vi ned fra toppen på Neådalssnota og terrenget innover til den. Noen år senere ble den turen virkelighet – da gikk vi fra Bårdsgården og innover her like sør for Sprikltjønnen, overnatta ved ei lita tjønn under toppen og neste dag gikk vi til topps!

Nå i 2021 er det vanskelig å plukke ut bare få bilder, jeg tok mange, mange bilder av alle fjella rundt omkring. Her er utsikten nordover, vi ser Bolmetrollhøtta, Rindhatten og Trollhetta med Storlifjellet buktende foran:

Vi var veldig nysgjerrige på fjella i vest, Sula kjente vi igjen. Men det mellom Trollhøtta og Snota var ukjent. I ettertid har jeg blitt kjent med alle – på bildet under ser vi Blånebba ruvende bakom dden kvassere Pekhøtta, den digre ryggen av Rognnebba, Fauskånebba bak og Fruhøtta. Legg merke til den lille toppen tv og ned for Fruhøtta, det er Litjnebba, hadde en fin tur dit i 2009.

Ned igjen til Storlia gikk vi samme ruta, og kom ned i enga med så fantastisk utsikt innover mot Innerdalsfjella!

Kort sagt

Storslått utsikt til Innerdalsfjella like ved i vest, Snøhetta, hele sentral-Trollheimen og Tingvoll. 5 timers tur på 13 km t/r, rødmerket sti fra Bortistu i Storlidalen. 17. oktober 2005.