P ved bommen, ca 50 moh. Det hadde vært enkelt å bare gå veien til topps, kanskje maks to timer gange. Men det er ikke ekte tur. Veldig flott vær idag!

Fra bommen tok jeg rett oppi kystheia og gikk oppå høydedraget innover mot Koppartjønna. Jeg gikk ikke ned til den, men fortsatte opp mot Knappen, lang lunsj der.

Pors blomstrer så fint nå, her er hunnraklene:

Fra Knappen gikk jeg rett mot toppen. Utsikten ble egentlig mer og mer fantastisk, litt synd at det var så mye dis. Bestemte meg for en tur i oktober!

Kom så til topps, og den store utsikten ut storhavet! Enn om det hadde vært klarvær! Denne masta har jeg så mange ganger, og da er jeg sikker på hvor Ørlandet og Kopparen er.

Ved toppen møtte jeg journalisten. Vi hadde avtalt å møtes ved mastene så vi fikk prate sammen.

Så vi tuslet ned veien tilbake til bommen.

Det ble en helt fantastisk tur, med kystheia så vakker i vårskrud!

På ferja tilbake til Valset fikk jeg en ny storslått opplevelse, solnedgang i Storhavet! Hadde vel tenkt å være igjen i Kopparen til sola gikk ned, men jeg hadde ikke ordnet meg med overnatting.

Kart over dagens tur

Kjør til Bjugn og videre med Kopparen rett fram. Ved bomveien er det valget, bommen er låst, så enten gå veien opp. Eller kryss oppi heia og følg ryggen mot Koppartjønna. Lettgått! Til topps lettgått fjellhei.

——-

Skrevet etter husken i mars 2021. Hadde laget kartet like etter turen, så traseen er grei.

ForrigePåsketur til østtoppen av Trollhetta
Neste artikkelTopptur til Sandfjellet i snøsoleieblomstringa