Startet fra Vollasetra innerst i Leverdalen i strålende sommervær. 17 varme grader, nesten vindstilt. Lettskya.

Tok her den rødmerka stien opp til øverste Vollasetra, nå hytte;

Det ble godvær oppover bjørkskogen, og kun iført shorts kom jeg oppom tregrensa til fremre Sætertjønna.

Fulgte så stien nordover langs Sætertjønnen og over skaret like sør for 1260n og ned i skaret mot Digerhøa. Her skulle jeg tatt av stien og gått rett østover men gikk helt ned til Holmtjønna istedet. Ved tjønna hadde jeg en bedre lunsj med holmene i tjønna rett ut og Ramshøkallen ruvende like østom.

Jeg gikk nå mer eller mindre langs Holmtjønna på sørsida og gikk så skrått opp i Kallen. Først opp til ei uttørka tjønn på ca 1180 moh, så slakere opp nord for toppen. Her traff jeg på en svakt merket trase (fra Ramssjøen) og fulgte den til topps.

Ramshøkallen 1251 er midt i Barnas naturverden og byr på et fenomenalt rundskue til alle vatna og fjella her, hele Berkåk mot øst, mot nord Resfjellet, mot sør Trollhøtta, Grythatten, Blåøret og Brattskarven og mot vest Trollheimen med Svarthetta og Trollhettas topper fremst.

På nedtur gikk jeg mest mulig rett linje tilbake mot TT stien ved Sætertjønna. Først, like sør for toppen, bratt ned ei reinrosehei. Litt løs ur, men helt greit og mye artig vegetasjon! Kom så ned til den uttørka tjønna, så rett ned til østenden av Holmtjønna. Her gikk jeg opp til TT stien fra Hevertjønna og fulgte denne opptil skaret nordom Digerhøa, så bratt opp og tilbake til TT stien. Videre samme rute som på opptur, over 1260 skaret og ned til Sætertjønnin igjen.

Tok så aftensmat ved fremre Sætertjønna, her merket jeg tilfulle den iskalde vinden. Vel hadde det vært sommerlig og lett antrekk i dag, men høsten banker på døra!
Dette kan også sees på blåbærlyngen som i fjellet rødmer kraftig nå. Det er også bærtid nå, nedi skogen bugner det av blåbær og tyttebæra er så godt som moden.

Kom ned til setrene i 20 tida, akkurat da fikk jeg en vakker solnedgang over Trollhetta!

En nydelig 10 timers tur, 14 km totalt.

Oversiktskart, dagens gps-spor tegnet inn med rød strek.

Kallkart

Endret 1. aug. 2016. Ikke rørt teksten, bare lagt til bildene og kartet. Dette er en av de aller første artiklene jeg skrev på nettet!