Startet i hyttefeltet oppom Bree 930, 747 moh, 1 minusgrad,  stille, klar søndagsmorgen. Oppdal er snøfritt nå og her oppi er snøen for isete og tynn, så det ble fottur!
Tok opp langs Breesbekken, fast og fin isskare å gå på oppover skogen, litt gjennomslag rundt einerbuskene. Krysset bekken ca. 800 moh ved skoggrensa, og kom nå oppi vierkjerrene som er ugreie om sommeren. Men nå var det fast skare over, greit å i rett linje rett opp. Ved 1100 moh var jeg oppi snaufjellet, herfra går skitraseen oppover i bekkedalen, jeg valgte å følge ryggen i nordøst oppover.

Opp ryggen var store snøfrie partier med fin fjellhei, lengre opp er grovsteinet ur. Fra 1300 moh er det tildels grov ur som er dryg å gå i om sommeren, her gikk jeg lenger mot bekkdalen og fikk lettgått pudderskare til topps.

Kom til toppen av Storhornet 1230, 1589 moh, 4,9 km og 3 1/2 times tur, 842 høydemeter opp. Oppå her er et utrolig flott vidskue til Trollheimen med hele Gjevilvatnet rundt om like ved i nord, fra vest mot nord er Kråkvasstind, Innerdalstindene, Okla rett fram, Neådalssnota ruver bakerst i vest, Gjevillvasskamban med Snota bakom, hele Blåhømassivet, Svarthamran og Svarthetta med Trollhetta bakom, Gråfjellet, Resfjellet, Ilfjellet og hele Oppdal med Blåøret og Brattskarven i nordøst. I sør var skyet vær, men av og til fikk jeg glimt av Snøhetta. På toppen var flere minus og en iskald vind, selv om snødekket var tynt,  så var skiføret nydelig oppå her!

Etter en times nytelse på toppen trakk jeg nedigjen, i rett linje på den fine skare litt nord for bekkdalen og kom raskt og greit ned til vierkjerrområdet. Nå var klokka blitt halv tre, det var blitt overskyet og skaren var like fin og hard. Videre nedover vierkjerret og ned til Breesbekken. Istedet for å streve med gjennomslag i skogen, gikk jeg nå rett ned mot Bree, i skitraseen, på fast isskare.

Kom ned til bilen 1530, 9.5 km, 6 timers tur. En nydelig fottur til et lett tilgjengelig Oppdalstopp med et av de beste og nære Trollheimspanoramaer, litt spesielt med fottur første søndag i advent!