Kjørte opp i Resdalen i vakker vårsol. Bjørka var nysprotte og enger av kvitveis. Parkerte ved Vålåskaret. Klokkka var 10, 7 pluss, stille og steksol. Gikk den klassiske rødmerka stien.

Opp forbi Vålåskaret var vårgrønt og snøfritt, videre opp stien i baklia vest for Mjukin lå igjen endel snø i skogen. Kom til stikrysset opptil Mjukin etter en times tid. Tok så Resfjell stien opp og nordover. Først bratt oppå platået under de rike kløftene, videre slakt bortover til Saudaudin. Vestavinden tok godt oppi her nå, og truende skyer fra vest drev inn. Videre via det store bergoverhenget, det var nå uten skavler på toppen, og så bratt oppå Saudaudin.

Oppå her er et alldeles nydelig Trollheimspanorama sørover. Gjøken gol så lystelig nedi Fjelldalen, og rypeparet hadde skiftet fra det kvite til mørk sommerdrakt. Gikk videre stien oppover, inn den store fjelldalen på ganske snøbar sti og oppå den tok jeg en bedre lunsj ved 904 moh. Klokka var nå blitt kvart på ett, jeg hadde nå gått 4 km på nesten to timer effektivt. Jeg er ennå redd for operasjonen, og selv om jeg hadde lett sekk, så måtte jeg ta det med ro oppover.

Denne lunsjen gjorde meg ekstra godt idag, jeg fikk tid til å tenke over de siste 4 uker på sykehuset. Med et fenomenalt Trollheimspanorama rett foran meg sørover, spredte det seg en usigelig glede i meg, endelig var jeg tilbake i fjellet!!

Vandret videre oppover, oppved Eltjønna ved ca 1000 moh var snødekket nesten sammenhengende. Stien opp Elhenget gikk i det bratteste partiet og var ganske snøfri helt opp til topplatået på 1100 moh. Fram til selve toppen ble det ei stor snøflate å gå over, nå på ettermiddagen var snøen blitt løs og tung å labbe over.

Kom til toppen av Resfjellet 1161 moh kl 1530, 6km, 3 timer effektivt, 5 timers tur opp og 681 høydemeter besteget.

Endelig tilbake på Resfjelltoppen og hvilket storslått fjell og Trøndelag panorama rundt omkring!!

Nordover er Orkdalen utover med fjorden, Vassfjellet, Gråkallen, Fosenfjella og Forbordfjellet i delvis regn, videre østover Fongen, Sylane, hele Ilfjellet, Forollhogna og Sandfjellet i ganske klar sol, vestover Ruten, Rindalsgrenda, Hjelmen og Saksa lengst ut i tiltagende gråvær. I sørøst Ramsfjella med bl.a. Ramspiken, Ramshøpiken, Trollhytta og Grythatten, videre Blåøret og Brattskarven alle i klart vær. Videre i sør et fenomenalt Trollheimspanorama i sola.

De viktigste fra øst Gråfjellet, Høghø, Storhornet med hele Snøhetta og Larstind bakom, Svarthetta med Jølvatnet framom, Blåhøkanten, Midtre Gjevillvasskamb, Trollhetta med de tre markante toppene, Rindhatten, Neådalssnota, Salen,  Snota, Rognnebba, Fruhøttta med Bolmetrollhøtta foran de to, Ura med Blånebba bak til høyre og Honnstadknyken. Rett ned er Resvatnet med Langvatnet til høyre, Raudfjelltjønna opp for Resvatnet og Raudfjellet rett opp for Langvatnet. Mellom Neådalssnota og Snota sees Innerdals/Sunndalsfjella Trolla, Skardfjellet og Vinnufjellet med Kongskrona og Dronningkrona.

Det ble riktig folksomt oppå her, både med og uten ski. Startet nedturen litt etter 16. Det var litt for kald vårvintervind å oppholde seg noe lenge oppå toppen. Det gikk raskt og greit å cruise rett ned på snøen i Elhenget, over dalen i botn, opp igjen på andre sida og så bratt ned stien i den store fjelldalen og så ned på heia over Saudaudin på ca 850 moh. Her ble det en pause for å fotografere greplyng i vakker blomst!

Så ned på platået vestom Saudadin, under de rike kløftene. Her tok jeg en matbit. Vestaværet sto på like hardt, og nå svartnet skyene adskillig, regn var i vente. Gikk videre ned til stikrysset under Mjukin og kom så mer i le inni skogen. Akkurat da kom noen dråper. Men det ble aldri noe heftig regn, tvertimot – da jeg kom nedi Vålåskaret lettet det helt og en det ble vakker aftensol.

Tilbake til bilen kl 1900 i strålende blank vær, 12 grader, 11,7 km totalt idag som jeg brukte 5 timer effektivt på, 9 timers tur alt i alt.

En helt uforglemmelig fjelltur, den første etter min nyretx 20. apr, med et usedvanlig nydelig fjellpanorama og greplyng i blomst!!

——–
Edit feb 2016
Lagt til bilder. Som høsten 2002, gikk jeg i fjellet for å komme meg etter større sykdom. Jeg var på permisjon fra Rikshospitalet, denne lørdagen dro jeg oppi Resdalen.