Vinterværet er avløst av noen mildere høytrykksdager, snødekket har minket i høyden. I dag ville jeg se sentralt i nordre Trollheimen etter sommerrester oppi Ura. Fjellet står på kanten av Folldalen i vest, Surnadals-dalen i nordkant og byr på en utrolig utsikt utover Nordmøre og til hjertet av Trollheimen. Ved Follsjøen i 9-tida var det ennå mange minus, blikkstille, helt klar himmel, 438 moh. Noen spede solstråler traff nordsida av Follsjøen.

Det er fin setervei opp til Aunsetra ved siden av fossebrusende Reinvassbekken, det er knapt en halvtime opp, sola var ennå ikke nådd ned på setervollen.  Her må en sette seg og se, Snota er riktig staselig sett fra setertrappa. Jeg fant den gode og rødmerkete turstien og gikk oppi Storbekkdalen. Oppå kanten fikk jeg varm og god lav vintersol rett på lavt over Slumpan, å så deilig med varme! Stifaret innover dalen var vanskelig å gå i dag, det er stort sett hardfrosse, men mye glatt is, særlig nå som sola img_6538e.jpg

kom. Myra er frosse bare i ei tynn skorpe, men du går rett nedi, det gjorde jeg et par ganger da jeg forsøkte en snarvei.

Halveis inn Storbekkdalen passerte jeg skiltet Trollheimen Landskapvernområde. Nå hadde jeg gått en dryg time, og en tepause i steksola varmet. Fortsatte etterpå videre inn Storbekkdalen den rødmerkete stien til veiskiltet Ura/ Trollheimshytta. Fin sti videre inn i Trollheimen via Storvatnet / Kufjellet og ned til Liagarden og Trollheimshytta.  Jeg tok bratt opp den nymerka og nyere stien oppi Ura. Nå kom jeg oppom den isete myra og oppi fin og tørr kreklingfjellhei. Det var sannelig noen små reinrosehei-biter oppi det bratteste! Stien svinger bratt over kanten oppå Langurveggen og videre opp til Ura i “dalen” mot Urarabben. Her oppi var det helt stilt, nesten snøfritt, tørt og fint, jeg hadde funnet sommerstemning i november! Trollhetta og Rindhatten, nabofjella rett sør, var også snøfrie. Fant en nydelig solingsplass ved ei flyttblokk tusen moh, lenge siden lunsj kun i ullunderskjorta no!

Ved to-tida var jeg oppå Ura 1178 moh. Her kunne jeg blitt lenge! Slikt et klarvær oppå en slik super utsiktstopp er sjelden man opplever, i øst sol klar og blank på Storsylen, i nordøst glitret kuplene på Gråkallen, i nordvest lå Tustnastabban og badet i lav kystsol, i sør sildret sola over spirene på Trolla. Nydelig! Rett ned i nordøst er Rindal med kirka og sentrum i lav novembersol.

Og så godt et vær, varmt, blikkstille og snøfritt på solsida av toppen. Jeg nøt en tekopp mens sola seg ned mellom Snota og Rognnebba.

Nedover til Storbekkdalen greit og raskt, nedved Storbekken var sola nede, en halv måne titta fram oppom Mellomfjellet. Det å gå slike myrer med issvuller fristet ikke i mørket, så jeg hastet bare på og kom ned til Aunsetra igjen litt før fem. Det ble kveldsmat med hodelykt. I skinnet av den kom fram gode sommerminner herfra, i enga står fine orkideer som kvitkurle og brudespore.

Noen stor erfaring med vandring i mørket med hodelykt har jeg ikke, det ble en spennende og interessant opplevelse ned til Folldalsveien. Halvmånen lyste jo opp litt og det var jo så stjerneklart!

————————

Topptur til Ura er som en tur til Resfjelltoppen og like langt. Kan være bløtt innover myrene i Storbekkdalen. Enkelt og grei tur for hele familien.