Underlig føre for tida, tynt snødekke og speilblank isskare. Rett utom stuedøra er mange fine skogsturer, idag gikk turen uti Stuggudalen. Lett gråvær og 1 minus, 256 moh, riktig fint turvær idag da jeg starta i 10 tida. Stille her nede, men vinden røska godt i trekronene over meg!

I vakker morgensol gikk jeg innover seterveien etter nykjørt scooterspor i riktig fint silkeføre, men ved siden av hard isskare. Scooteren hadde kjørt opp til ei hytte, det ble å begi seg utpå isskaren ved Stuggudalstjønnin. Lurte litt på hvor jeg skulle ta kursen i dag, her er mange muligheter, rett fram og opp er Gråurfjellet, opp til høyre er Slettfjellet. Jeg gikk rett opp mot Hemnkjølen og Rørtjønna, med slike vindkast ville jeg holde meg i sola. Oppover mot Slettfjellet var det vekslende isskare og flekker med nysnø, ble nok hardt føre på nedtur idag. Fjella rundt var helt avblåste og svarte. Jeg gikk litt oppetter ryggen mot Slettfjellet, før jeg rente ned i dalen og krysset bekken, den var ikke enkel å krysse, men jeg fant da ei snøbru. Videre oppover mot Rørtjønna kom jeg oppi isskaren igjen, det gikk friskt ned siste biten. Endelig godt ly!

Kom til Rørtjønna i halv ett tida, 446 moh, 4,86 km fra Stuggudalssetrene på litt over 2 timer. Fant meg en avblåst røsslyngrabbe helt nede ved tjønna, her var faktisk vindstilt, det ble en riktig trivelig matpause i lav og varm januarsol! Snøen på tjønna var stort sett avblåst, isen lå blank og innbydende. Utover isen lå den drivkvite Ruten i vest, rett nord for meg så jeg Gråfjellet og såvidt toppen av Omnsfjellet. Her fra tjønna er det kun kort tur opp til Vardfjellet rett østom, og derfra videre oppå Slettfjellet.

Hmm, jeg rakk ikke å forevige tjønna i solskinnet, sannelig kom været drivende inn fra vest, sola ble dekket av skyer. Heldigvis hadde jeg de gode fjellskia med stålkant, det gikk kvasst nedover på isskaren. Nedi furuskogen møtte jeg Anne som også var på tur, og her ble det større flekker med gammel nysnø. Etter en liten time var vi kommet ned til Stuggudalstjønnen, jeg trodde jeg var fullstendig alene i fjellet i dag, nå var det kommet folk i en av hyttene. Etter en hyggelig fjellturprat over kaffekoppen cruiset vi videre ned til setrene i det gode scootersporet. I halv fire tida kom jeg ned til parkeringa ved Lommundalsveien igjen i vakker kveldsol over Gimshøgda. Det ble en riktig nydelig 5 timers skitur på 9,7 km idag.

Oversiktskart over Stuggudalen mitt gps spor fra idag svartprikket strek. Fine skitraseer til Jolifjellet og Slettfjellet vist med blå strek, fine sommerturer med rød strek: