Endelig en godværsdag igjen! Ved parkeringa framom Verjvatnet 644 moh var det ti gode grader. Stille, sterk sol fra skyfri himmel da vi starta halv elleve. En riktig vakker dag innover seterveien langs Verjvatnet, etter en halvtime var vi ved trimposten ved Langvatnet. Vi fortsatte videre over bekken og nesten borttil Storvatnet hvor vi tok saustien oppover mot Iltjønnen. Oppover forbi saltsteinen sto gullmyrklegg og fjellsmelle så vakkert i blomst! Stien slutter like oppom, jeg gikk videre oppå flata og krysset bekken der. Nå er det fin og tørr fjellhei videre oppi Fagerlibygda.

Her satt vi ei god stund oppi den lille reinroseheia.  Den blomstrer på det beste nå, fjellnøkleblom er faktisk avblomstret, reinrosa er litt på hell, gullmyrklegg er så fin nå. Vi fortsatte videre i min kjente trase mot til tjønna under Nordbygdhåmmåren. Lunsjen ble idag inntatt på en rabbe like før tjønna, her hadde vi fantastisk vidsyn ned til Iltjønna og nysnøkledt Trollheimen og rundt oss sto reinrose så fint i blomst!

Videre ble det stort sett snø og nysnø å gå på. I skyggen bak store steiner var det fremdeles frosset is, det var nok ganske lav lufttemperatur oppi her.  Med godt snødekke som det var, ble det greit med nordlig rute like østom Nordbygdhåmmåren og så skled vi ned snøen over istjønna.

Det så litt vanskelig ut med de bratte snøfonnene opp mot toppen, jeg tok min vante rute bratt opp ved siden av bekken (skjult av snøen idag). Det gikk greit det nå. Selve toppen kan være vanskelig å gå seg rett på, men med så mye snø fant vi toppvarden enkelt og greit.

Kom til toppen av Ilfjellet 1218 moh kl 1600, 7,13 km fra Verjvatnet, 3 timer effektiv gange, 574 høydemeter besteget. Sjelden har jeg sett så fantastisk klar utsikt mot Trollheimen med stortoppene Gjevilvasskamman, Blåhø, Svarthetta, Såtbakkkollen, Trolla, Neådalssnota, Trollhetta og Snota. Men det var kaldt oppå her, en iskald vind gjorde toppoppholdet kortvarig så etter 3 kvarter labba vi nedover igjen.

Ved istjønna igjen så vi mye greplyng og blålyng i nydelig blomst, men alt i hop var frosset. Nedover de bratte snøfonnen var det riktig gøyalt, særlig for Borga, sola stekte godt og sommerlig. Nede ved Fagerlibygda igjen tok vi kveldsmaten inni reinroseheia. Også her var det frostskader på blomstene.

Etter en del sau som absolutt skulle borttil oss og hilse på, kom vi tilbake til parkeringa i 21 tida. Totalt 14,3 km t/r i dag, 10 timers tur. En eventyrlig tur i dag, endelig en god sommertur i årets lengste soldager og beste blomstring!

Oversiktskart med mitt gps-spor fra idag (blått). Kartet viser også mitt gps-spor fra fossen i Ila, da startet jeg fra Hurundsjøen (rød strek):

ilfjkart

Bilder fra idag;

———–
Edit feb 2016
Fikset opp bildene. Dette er en av de fineste fjellturene i all sin enkelthet som er perfekt på en slik sommerdag!