Sommeren er over, det gulner i gras og skog. Vi startet ved Gammelsetervollen oppom Systogrenda i ti-tida. 15 gode grader, et lett sommerlig regn, 399 moh. Etter en tenkepause under paraplyen, gikk vi turstien merket med røde pinner bortover enga. Da var vi ved vadet over bekken og gikk videre oppover skogsveien mot Litjvassåsen. Oppi Kloppdalen var det høstlig i graset, blåbæra sto ganske moden og søte. Rett opp her er den merka turstien til Resfjellet, et vanskelig fjell for meg, værmessig. Oppover myrene var det bratt og klesse, regn og vær hadde stilna, det ble varmt åt oss. Etter en halvtime verket fotan såpass at jeg segnet om i et furukratt oppå ei blåbærtur. Nei idag orker jeg ingen topp! Borga så fremdeles rart på meg etter en lang pause og dupp, det var bare å rette ryggen og fortsette.

Etter enda en halvtime i enda brattere myrterreng kom vi til reinroseheia, nydelig hvor den sto i fruktdusker med enkelte lysgule gulsildre omkring, vakkert! Nå var vi oppå kanten foran trig pkt 779 moh, her er flatt innnover før vi kom nedi bekkdalen til Rånnåmelbekken. Her er trolig Resfjellets aller fineste rasteplass! Etter denne starter den tyngste biten av turen. Nå blir det nordvendte snøleier, grov grus og stedvis blokkmark. Vel over denne, flater fjellheia ut med stien oppå kanten av Storgruva. Her sitter man gjerne og bare ser sørover Vidmyrene bak Resfjellet.

Nytt parti med grov grusmark følger rett fram via en “issjø”, før man endelig kan strekke ut på Resfjelltoppen. Selve trig. punktet står på den nordligste 1161 moh toppen, toppvarden med boka står på den sørligste. Jeg gikk på den nordligste idag, Trollheimsutsikten er like fin her! Ved trig pkt 1161 moh halv tre, 2 t effektivt, 6,61 km, 762 høydemeter besteget. Selv om det var en heller kald høsttrekk oppå her, var det godt å bare sitte å studere fjella i sør. Fritt for nysnø igjen, også ganske lite av siste vinters snø.

Nede ved istjønna igjen sto stjernesildre så fint i sen blomstring med de typiske fruktene.

Sola var gått ned bak Resfjellet nedi bekkedalen, vi valgte oss heller en plass i kveldsola rett oppom Kloppdalen for kveldsmaten vår. Tilbake til Gammelsetervollen og bilen ved åttetida, 13,5 km t/r på 4 timer effektivt idag.

Noen flere bilder fra i dag, av utsikten mot Resvatnet, Raudfjelltjønna og Raudfjellet:

Oversiktskart med mitt gps-spor:

resfjsysto

Turbeskrivelse.

Kjør opp veien til Systogrenda i Meldal, ta den første til høyre opp til garden rett under Holilykkja. Bompenger. Kjør bomveien helt til endes ved Gammelsetervollen. Merket tursti over enga, følg traktorvei og sti opp til Kloppdalen. Merket sti rett opp herfra. Omtrent halvveis en nydelig fjelldal, nydelig rasteplass. Etter istjønna bak Midtfjellet går stien opp og sørover til toppvarden på 1161 moh. Besøk gjerne den andre toppen i nord også. 5-6 timers tur på 14 km t/r.