AbbeynIMG_0794

Den første heldagen i London planla jeg å gå helt fra hotellet mitt i Pimlico til Covent Garden, via Westminster Abbey og Big Ben, opp Whitehall til Trafalgar Square, deretter Strand østover og opp til Royal Opera House.

Etter en bedre continental frokost (kornblanding, melk, toast, kaffe og syltetøy) begynte vandringa i 9-tida via Westminster School Playing Ground og Royal Horticulture Soc. ut mot Houses of Parliament. Jeg stilte meg på soluret like ved Jewel Tower, interessant! Så var det bare å begi seg inn i Westminster Abbey.

Etterpå gikk jeg inni den erkebritiske puben St. Stephens’s Tavern like ved Big Ben. Der summerte jeg det hele i en sms:

“Harry Potter. Tolkien. Engelske serier lagt te 1500-tallet. No skjønna e kor dem vart inspirert! Her havna og havne dem all i hop under et tretti meter høgt midtskip. Shakespeare. Byron. Elliot. Dickens. Lady D. Alt av konga å dronninga med hundan sin ved fotenden. Og konga i digre gravmonument av hele personen i full størrelse i sin aller beste klær med krone og det hele! Bloody Mary og halvsøster. Aldri har æ hatt SÅ sterke opplevelsa! Henry VII sitt Tudor-kapell med “riddersalen”. Kroningsstolen. Jane Austens grav i Poets Corner. Churchill. Den ukjente soldats grav. B. Britten. Elgar. Darwin. Russel. Wallace. Isaacus Newton oppi høyaltret. Hooker, botaniker. Som sild i tønne, men dog plass for flere. Livingstone. Westminster Abbey. Kort andakt hver hele time. Fikk med tre. Knakk pubnøtta. Dagens suppe med brød. Half a pint of a Tanglefoot. Flatt og veldig humlete og litt søtt. Nyydelig!!! Endelig va æ heim og på innsida av London!”

Etterpå hadde jeg intet valg, jeg måtte jeg uti turistinfernoet, en sammenhende stim var på vei over Westminster Bridge til London Eye. Halvveis over tok jeg bilder av Themsen og Parlamentet før jeg snudde og gikk opp Victoria Embankment langs Themsen. Jeg gikk inn Richmond Terrace over til Cenotaph, minnesmerket over de falne under 1. verdenskrig, før jeg pauset ved Downing street. Jasså, hele sidegata var avsperret med en solid grind og voktet av tungt bevepnet politi. En delegasjon ble sluppet inn, tror sannelig jeg så luggen til Cameron foran nr 10! Nå gikk jeg opp Whitehall forbi Horse Guards, fikk med kl 4 seremonien, og kom etterhvert opp til Trafalgar Square.

TrafalgarIMG_0930

Her var det sannelig tett, tettpakket med folk, det var rockekonsert i den nordre kvadranten! Jeg sto lenge på trafikkøya under Nelsons statuen, det suste tett trafikk av røde Londonbusser og svarte taxier. Her utpå var perfekt for bilder av Admirality Arch, inngangsportalen til The Mall som går vest opp til Buckingham Palace. Jeg burde gått rundt Trafalgar Sq. og sett på National Gallery, fortsatt nord og over Leicester Square rett bak galleriet med Chaplin statuen og inn i Chinatown. Da er man i Shaftesbury Avenue, selveste West End i London. Soho square og Dominion Theatre med “We will rock you” (Queen) er jo bare 5 min videre nord fra Chinatown. Jeg skal tilbake!

Etter nærmere studie av løver rundt Nelsonmonumentet, konserten og St. Martin-in-the-Fields på østsida, vandret jeg Strand østover til Charing Cross. Et utrolig utvalg av butikker, både bortover Strand og i handlesentret Charing Cross med Tuben. Nå var det ikke langt igjen til Covent Garden! Jeg gikk opp Wellington Street i et yrende folkeliv, og plutselig fikk jeg se Central Market rett inn Russel Street! Gpsen viste 7,2 km fra hotellet i Pimlico, klokka var over 18, jeg var på dagens endestasjon!

Jeg gikk inni Covent Garden og ble helt overveldet av et tettpakket, yrende folkeliv rundt og i alle salgsboder, elegante små butikker, resturanter, uteserveringer i og rundt Piazzan! Underholdere av alle slags var i full gang, bla en snarlik Chaplin imitator og kanskje var det “Punch and Judy”-show på gang borte ved kirka. Jeg virret rundt i herligheten lenge, gikk rundt St. Paul’s Church for å blinke inn en restaurant, gikk borttil Royal Opera en snartur, ned til en salgsbod for å kjøpe den lekreste såpe til mor, myste på Chaplinshowet, virret rundt Jubilee Market på sørsida før jeg falt til ro i restaurant Bella Italia med en Moretti i glasset.

covent2010

Her måtte jeg fram med mobilen:

“Fant meningen me livet. Bella Italia. Covent Garden. Stappfullt av Londonere på Byn en lørdagskveld i juni. 25 pluss ut. En enkel Spaghetti bolognese sprinklet med nykverna pepper og parmesan. Og tilslutt – en orgie av Tiramisu!”

Dagens OpplevelseWestminster Abbey

Dagens Pub: St. Stephen’s Tavern

Dagens RestaurantBella Italia

Flere bilder fra Kew Gardens i dag: {phocagallery view=category|categoryid=143|bgcolor=black|detail=3|displaydownload=0|bordercolorhover=red|displaydetail=0|displaydescription=0|displayname=1}