Her er en av de store favorittene fra den tidlige tida i marka. Den leget alle sår, gjorde oss hele. Så var det tidlig vår dette året! Det å få til en slik tur igjen, helt eller delvis, er den store drømmen. Så fint heilandskap innover Aunmyra og oppå Lomtjønna!

Turminne fra 18. april 2017

Hopp til kart

Spekulerte litt på dagens i noe som kunne bli finvær, så da var det bare å ha seg oppi Espa og gå innover marka.

Espa

Jeg elsker denne traseen opp til Aunet, den halvtimen det tar å gå opp igjennom hogstfeltet får opp pusten og hjertefrekvensen. Merket idag at jeg mer fløy oppover, så glad for at jeg foretrekker en dag i marka framfor nedgravd i sofaen om det så er guste vær!

Ved Aunet biet vi bare minutter før vi tuslet videre innover marka. Vært mye frost i den siste tida, så det var hardt. I skyggen lå ennå igjen noe steinhard snø. Vi tok av  stien opp til Lomtjønna. Gikk så greit og normalt som vi nesten kunne få til. Halvveis opp fikk Borga en lenger pust i bakken, jeg bare måtte ha en banan og litt varm te.

Lomtjønna

Så var vi endelig tilbake til Lomtjønna og gikk inn i gapahuken og stelte til lunsjen, en enkel matpakke og deilig Lady Grey te. Men det var så vidt minusgrader, jeg kjente kalden snek inn i ryggen min. Så vi ble ikke lenge, men gikk så rundt Lomtjønna og ned skitraseen.

Kvile i kvitkrull ved Kvitsteinan

Ble litt mer sol så vi hadde en fotopause. Borga var ikke sliten, kom seg  raskt når vi kvilte. Nede ved Kvitsteinan noterte vi oss i trimboksen og gikk så utover mot vest i Aunmyren. Stort sett i samme faret som sist vi var her. Men nå så jeg det gikk en gammel sti bortover så da fulgte vi den utover hele Aunmyra.

Kvitsteinan

Litt etter halvveis kom åpenbaringen. Klokka var over fem, så vi tok litt sjokolade på en stubbe. Vi hadde gått over halvmila i myr, selv om den var ganske fast, så var jeg nokså sliten, så dette må vi gjøre mer Borga!

Akkurat da vi satt der ved stubben, gjallet det i trompeter! Tranene hadde kommet tilbake til Pikhaugtjønna! Å det var så fint å høre! Så da ble vi sittende ekstra lenge og glede oss over at våren er kommet for fullt og vi går på tur igjen!

Aunmyra

I myrkanten hadde nå såvidt myrulla begynt å spire opp og var nesten i blomst.

Torvull

Ved Aunet igjen hadde vi en lengre matpause. Jeg satt egentlig å ventet på solnedgangen, det kom et par regndråper.

Aunet

Nedi Espa i sju-tida. Dette ble en riktig trivelig markatur og ved bilen fikk vi høre en forsiktig bokfink prøve stemmen, årets første for meg.

Oversiktskart. Turen vår idag merket med røde T. Vi gikk opp til Lomtjønna først på dagen så ned til Kvitsteinan og hjemover ut Aunmyra.

………..

Redigert 13. februar 2022, uendret tekst, lagt til kart og et par bilder.