Vi satt nå der i stor glede, og så på den svære ryggen av Reinsfjellet i øst. Var nettopp kommet til topps på den nordligste toppen av Hovshaugen, helt ny topp!

Startet som vanlig ved Ulvåshytta i 10-tida, en helt fantastisk dag! Klar, blå himmel og sterk sol, et par minusgrader men iskald vind. Vanskelig å kle seg godt for slikt vær, så jeg stilte i relativt varmt vinterutstyr.

Hvor vi skulle idag bestemte snødekket. Trodde vel det hadde smeltet ned endel, men det er mye snø i marka, godt skiføre! Så da tok vi det det trygge valget oppetter den nypreparerte markaløypa mpt Rødåsen.

Oppe ved Årlia-krysset ble det total endring av alle planer. Noen hadde gått oppover på truger, etterlatt seg hardtrampa, brede spor! Nå blir det tur til Hovsslettet tenkte jeg!

Ved å gå i trugesporan kom vi oss lett opp til Stormyra. Var godt å komme seg oppi sola ja! Men vindtrekken var i kaldeste laget, så vi strøk bort til en fururabbe for å få oss litt varm drikke:

Nå tenkte jeg alvorlig på Årlia. Med tempoet jeg hadde idag, ville det gått greit på en times tid. Ombestemte meg raskt, tok ikke sjansen på langtur, måtte ikke få noen slik vondskap i anklene som på siste tur. Var helt god igjen i begge anklene idag, men bør vel ta det med ro litt fremover.

Så da ble det Hovshaugene som ble turmål idag, høyeste punkt i Ulvåsmarka, over 400 moh. Idag de to småhøgdene nordom selve Hovshaugen. Her står vi ved Årlia-vegen og kikker opp på den helt i nord:

Snøen var helt perfekt å gå på, det har jo vært solid nattefrost i de siste dagene, så det var hard skare som bar  godt. Borga danset som ei fjær oppå skaren!

Her er vi kommet oppå toppen, lengst i nord og ser utover mot Fosen og Byneset. Veldig fin utsikt nord og østover herfra, skogen er veldig glissen på toppen, bare et par furutrær.

Vassfjellet er like ved i øst:

Vi fikk ikke til noen lang lunsjpause på toppen, alt for kald vind idag. Så vi tuslet sørover igjen, rett mot sola:

Fortsatte ned til østkanten av Stormyra. Hadde håpet å finne stien, men det gjorde vi ikke i starten. Den er ikke merket i det hele tatt. Men den går helt i kanten av myra, mellom de store grøftesystemene. Har jo gått her en del ganger da, så jeg kjente meg igjen etterhvert.

Elgen viste det seg, hadde vadet seg bortover myrene, akkurat der stien går! Tror nok de dyra var kjent ja, går du stien, så slipper du styret med alle grøftene på Stormyra.

Etter en lang halvtime var vi framme på Hovsslettet! Det ble ingen problem med snøen, det ble ikke så varmt at det ble gjennomslag, så fløt oppå hele veien!

Det var virkelig artig å få komme tilbake til Hovsslettet igjen ja! Begynner å bli noen uker siden, siste gang jeg var her var 9. januar, da gikk vi i nysnøen. Og 20. november ifjor, da var det bart.

Så vi unte oss en lang og real rast med te og brødskiver. Ville være mest uthvilt før begynte på bakkene ned mot Ulvåshytta. Jeg har jo gått hele distansen på godt under en time på tørrt sommerføre. Får bare håpe at sola ikke har stelt til noe løs snø nedi solhellingene. Vi så at sørover fra Hovsslettet var snøen mye løsere.

Det ble ingen problemer. Skaren forble hard og gangbar idag, Borga fikk en lett tur som hun fløt og danset oppå nysnøen oppå skaren!

Kom ned til Markaløypa i halv åtte tida, den var fremdeles isskare som i morges. Vi så ikke noe spor etter skigåere, men en god del fotspor. Idag hadde vi ikke møtt noen markatrimmer i det hele tatt!

Ved Ulvåshytta i åtte tida, vi fikk en fantastisk dag i steksola! Jo, nå er det godt å leve, var ganske sliten, men ingen smerter i anklene. Tegner bra for store turer i påska!