Da vi satt der i bua ved toppen, gled en usigelig glede innover meg. Hadde jeg virkelig greid toppen på Gjemshøgda!?

Jeg startet halv elleve ved Gimsan. Skrellet ut vinterutstyr fra sekk og kropp, det var meldt godvær, da vi startet var det over 17 grader og skyfritt.

I oreskogen oppom gårdene blomstret nå hvitveis, endelig fikk jeg sett den på nært hold!

Traktorveien oppover skogen var trasig nok, en dryg halvmeter med våt snø! I starten gikk jeg delvis oppå, men ettersom sola fikk tak, sank jeg nedi flere steder. Heldigvis kom en skoleklasse oppover, de trakka bra spor for oss!

Etter en times slit i den våte snøen kom vi endelig oppå myra og fikk en etterlengtet hvil:

Den store bøygen for meg er bratthenget opp fra myra oppå fjellet. Gikk da greit nok i dag, ganske opptørket oppover, fint å klyve opp.

Så var vi endelig oppå kanten av fjellet og kunne nyte utsikten utover den vakre bygda i Hoston. Isen er hel på vatnet, men det grønnes i liene!

Her oppi fjellet var det endel snø, den var fast og hard å gå på. Jo, det skulle bli ei lett reise nedover igjen! Vi fikk en ganske sterk vind i snaufjellet, godt at goretx jakka var med, men noe ekstra ull var det ikke behov for i sommervarmen idag.

Utsikten nordover mot Viken:

Det gikk radigt oppover fjellheia, holdt oss litt på lesida så vi slapp den sterke vinden. Oddvar leder an og Edvard følger tett på.

Toppen av Gjemshøgda med masta som vi ser overalt omkring  i Trøndelag.

Vi kom til toppen i tre-tida. Godt å hvile på benken ved hytta her. Sola stekte så varmt, men vinden ga seg ikke, vi hadde lyst på litt skikkelig le. Jeg virret bare omkring, kunne ikke fatte at jeg hadde klart dette! Det er ikke så lange turen, men det er alle stigningene som idag faktisk ikke var så dryge!

Så vi tuslet ned til bua. Den er åpen, bare å gå inn. Her ble vi sittende lenge og pratet om Trollheimen og alle fjella vi har vært på. Turfølget i dag, oss tre, har nok vært på de fleste av toppene.

Her er Jolifjellet i bakgrunnen:

Etterhvert tuslet vi oppå toppen igjen for å på utsikten. Den var ganske begrenset idag, altfor disig til å se noen av de store toppene i Trollheimen. Her ser vi innover Stuggudalen med vatnene:

Her ser vi utover Lomundalen, mer snø innover her, vatnet er også islagt. Til høyre Gråurfjellet med Jolifjellet foran:

Først i seks tida begynte jeg å gå ned, var mye fint å se fra toppen, jeg måtte nyte i store langdrag dagens store seier!

Sola var like sterk, det var skikkelig sommervarme. Vinden løyet litt, her fikk jeg sola passelig ved siden av masta:

Nede på kanten igjen med utsikten mot Viken og Svorkbygda:

Fant meg en plass litt i le og mye sol, rastet med siste rest av matpakken med utsikt ned til vatna og Gimsan. Groegga til høyre.

Dette ble et av de store høydepunkt på tidlig-våren! Hadde ikke sett for meg at jeg skulle greie Gjemshøgda så tidlig i sommersesongen. Best av alt, jeg hadde ikke noe vondt i fotan, det lover bra, er antageligvis i formen igjen!

Tilbake til bilen i ni tida, en usedvanlig flott tur på nesten 6 km. Fremdeles deilig sommervarmt, vi var så fornøyd med dagen!