Vi startet fra Espa halv elleve, Ei stor, svart regnbyge hadde nettopp passert fra vest, nå var det solskinn igjen, men bare 5 grader.

Men nå er det vår! Skikkelig grønn, velduftende vår! Hvitveisen er på det fineste nå og og de fleste vårplanter står i store knopper. Vi tuslet oppover traktorveien mot Rasmusrommet.

Ikke lenge etter kom skurene tett, og det var bare å ha på seg goretex jakka. Jeg hadde kledt meg for lett idag, det var mer enn varmt nok da sola var her, men jeg frøs skikkelig da regnet kom. Og det begynte å snø lenger oppi skogen!

Vi gikk ikke opptil Rasmusrommet idag, men fulgte stien opp gjennom dalen istedet. Så istedet for en lun gapahuk, krøp vi under ei gran for tepausen vår.

Hadde tidlig bestemt meg for å “fullføre turen” idag, altså gå helt over og ned til Lauvåsen idag. Så vi gikk raskt over de dyvåte myrene, bak Kleivautsikten og nedover til nest siste storsvingen. Da var klokka blitt to og lengre matpause. For nå var det mer sol enn snøbyger, så da satte vi oss i ei glenne i granskogen og hygget oss med maten. Krøllet oss sammen for å holde varmen, selv med sola på, var det ikke mer enn 3-4 grader:

Etterhvert tuslet vi nedover de bratte bakkene mot Lauvåsen og fikk dagens første utsyn ned mot Fannrem, Knyken og Omnsfjellet:

Og så kom vi endelig ned til dagens mål, Ottarlia. Kom fram i tre-tida. Var ikke så langt som jeg innbilte meg, men det var drygt idag med det iskalde været med snøbyger.

Utsikten fra benken ved Ottarlia, ser travparken rett fram, kirka th.

Var her noen minutter, men satte oss ikke ned, nordvesten slo hardt inn, så vi gikk opp igjen og utpå Kleivautsikten.

Her har vi nå vært noen ganger, veldig fin utsikt, særlig ned mot Fannrem. Fjella bak var stort sett i regnskyene, så jo litt av Gråurfjellet og Omnsfjellet. Her oppå var vi i le for nordvesten, gikk an være her.

Her er utsikten nordover mot Strandafjella med Orkanger og Havna foran:

Ned igjen til Espa ble en kald tur, selv om det nå var oppholdsvær. Først i sju-tida var vi tilbake til gården, nedi dalen vekslet det mellom regnyr og solflekker:

Etter koselig te-pause oppi den grønne enga, ruslet vi ned til bilen igjen. En svært vellykket tur idag, trass i været. Nå har jeg endelig funnet ut av hovedstien mellom Espa og Lauvåsen, et terreng vi har brukt for lite.