Så var dagen kommet, jeg skulle gå tur til Svarthetta! Etter alle de år krøpling med krykker, var dagen her, jeg var trent, hadde avstanden inne (ble vel 2 mils tur) og været var perfekt! Siste tur var engang rundt 1966, finner ikke igjen bildene, men vi var nok på toppen.

Svarthetta sett fra verandaen i Torslia

Mor og far bygde hytte i Torslia på grunn av utsikten. Her satt de på verandaen og så rett på Svarthetta. Det var et syn jeg vokste opp med, dit opp skulle jeg engang! Livet går ofte i snurr, først nå nærmere 50 år, var jeg klar og livet smilte idag!

Turminne fra 14. juli 2003

Startet 930 ved Minilla, 20 grader, blank klar sol. Tok stolheisen over Minilla og gikk tursti og traktorvei opp til Svartdalssetrene.

Stolheisen over Minilla

Fortsatte videre den fine stien rundt Løkkja og ned i Skrikdalen.

Skrikdalen, fremste del

Drikkepause her. Videre med stort tempo, ivrig idag, forbi Skriktjønnen og kom oppå Skrikhøa ca 1000 moh i 12-tida. God og sval fjellvind oppå her som holdt fluene vekke!

Oppå Litjsvarthetta

Fortsatte i rask gange. Kryssa TT-stien ved reinsinnhegninga, på sørsida bortom myra og følgte bekken skrått oppover. Kom så oppå Litjsvarthetta! Satte meg ned i det laveste punktet med en bedre lunsj og studerte Svarthetta som reiste seg rett fram.

Klokka var ett, jeg hadde god tid, sola skinte det var 20 grader nå. Herlig! Hit var det 7,5 km fra Minilla, da hadde jeg godt grep på hjemturen.

Nede ved Sandtjønna

Videre gikk jeg ned mot Sandtjønna og skrådde bortover og opp nordryggen av Svarthetta. (Skitraseen altså, jeg visste ikke om /turde ikke å gå opp direkte ryggen før nordryggen (ryggen i skyggen på bildet) denne sommeren.)

Issoleie

Issoleie var i flott blomst idag, mye av den i steinura oppover fra Sandtjønna.

Nasen på Svarthetta

Funderte mye på “nasen” av Svarthetta. Som jeg leser beretningene fra turen vår på 1960-tallet, så gikk vi rett opp nasen. Vet ikke helt om jeg skal tru på det. På bildet ser vi at kjellerluka er vid åpen, det store hodet midt i snøfonna, det betydde at sommeren var her. Oppå toppen ser vi toppvarden.

Oppå ryggen av Svarthetta

Oppå nordryggen oppå kanten i to-tida, så Jøldalshytta rett ned! Og et fantastisk skue hele Svartådalen med Trollhetta ruvende rett fram!

Nordryggen av Svarthetta, Jøldalsvatnet bak

Ser altså Jøldalshytta og hele Jølvatnet fra toppen av Svarthetta. Resfjellet mot venstre.

Utsikt ned mot Nerskogen. Hytta vår i Torslia merket med x

Sørvestover ser jeg hele Nerskogen med Granasjøen. Hytta vår i Torslia er merket med en x (gikk ut av familien på 2010-tallet). Rett ned ser vi Svartådalssetrene.

Nå var det parade-strekning til toppen. Jeg ble overveldet av utsikten, ganske disig, men nokså skyfritt mulig å se det meste!

Geithetta

Like ved er Geithetta, den store spisse bak til venstre er Neådalssnota, rett bak toppen er Salen.

Snota

og Snota! Oh duveren så fantastisk å få se den på nært hold! Bortom til venstre hele Rognnebba.

Trollhetta

Trollhetta ble jeg aldri ferdig med. Ble sittende lenge og vel helt forgapt! På 1980-tallet for vi å gikk, gikk opp til Trollauge først, så direkte-ruta bratt opp sørvestegga. Husker vi nådde opp i snøfonnene den juli-dagen, men klarer ikke å huske om vi kom helt opp. (Sørøstryggen er grei rute, godt beskrevet på Peakbook.)

Svarthetta 1548 moh

Cruiset videre i den lettgåtte steinura, best var det å gå nære kanten, her var det som en hellelagt veranda.

Kom til toppen av Svarthetta 1548 moh kl 1600. Ca 13 km, gått 7 timer, drygt 4 timer effektiv gange. 16 gode varmegrader.

Kraftig, betagende utsikstpanorama! Jø å jø! Snøhetta! Trollhetta like ved, Blåhøa også, Snota kneiser i nordvest, spissen på Innerdalssnota og imellom Rognnebba!

Ble helt satt ut av den fantastiske utsikten. Hvilte lenge og vel for å ta den inn mest mulig.

Blåhøa

Ser bilen min i solsteken, hytta vår i Torslia, Grythatten, Ørnebo, Ruten, Jøngfjellet, Raudfjellet – hele verden! Ble blikk stille så satte meg i skyggen bak varden. Byneset, Gråkallen, Vassfjellet, Sylane, Forollhogna, Ilfjellet, Resfjellet.

Ved halv sju ruslet nedover samme vei, nordryggen. Ser det meste herfra, må bli flere turer så jeg finner ut hva jeg ser over/rundt Resfjellet, oppover Rindal – Orkdal, heimen min.

Gikk samme ruta ned til Skrika og var nede ved elva i ni-tida. God matpause her.

Tilbake til parkeringa ved Minilla klokka elleve, helt klart! Det ble 22,5 km totalt idag, lang og fin fjelltur til Svarthetta!

Oversiktskart med min rute idag merket med røde T. Startet ved Minilla, gikk opp til Svartdalssetren, videre ned i Skrikdalen og så oppå Skrikhøa. Ned og opp langs bekkdalen opp til TT-stien og reinsinnhegninga. Videre opp bekken sør for myra og skrått oppå laveste punkt på Litjsvarthetta. Ned på Sandtjønna, opp nord-ryggen. Lettgått hellemark til topps.

……………

Skrevet 3. april 2022 fra dagboka mi den dagen. På alle måter en skjellsettende tur.