Oyangs

Endelig er det blitt lysere og lengre dager! Mye snø ennå uti Lensvika, men oppi Bømlihaugen var det godt utbrøytet og godt trakka oppetter turstien. Vi starta halv ellve, 3 minus, vakkert, lettskya vær og vindstilt! Fint silkeføre bortover skogen idag, jeg gikk til fots i håp om god skare på toppen.

Men det suste godt i trekronene, ettersom vi labbet oppover bratteste lia, så vi at fjorden gikk ganske kvit utom Lensvika. Da vi kom oppom tregrensa kom den harde vestavinden over oss!

Jeg prøvde en rask tekopp ved Østre Varde, vi hadde brukt bare en halvtime sålangt. Det ville vært lett å gå rabbene oppover på tynn skare, men det harde snøfokket sto rett i fjeset på oss. Jeg trakk bakover nedi bekkdalen, da så jeg at turfolket hadde gått nedigjen her og fått en fin runde.

Vi hadde lyst til å komme litt oppi fjellet og fortsatte forsiktig i le bak toppryggen. Det ble tungt, her var snøen løs og djup. Jeg gikk oppå ryggen sørom Svarthamran, men oppå her fikk vi både isflak og snødrev midt i fleisen. En vindstille dag, ville det vært greit videre opp til Sør-Varden, vi fikk bare gå nedi nærmeste skavl i le og grave oss ei grop til lunsjen.

Vi satt ei god stund inni snøfonna med sola varmt i fjeset og kikka på Sør-Varden bare en liten times tur unna. Klokka var ikke mer enn ett, det var fristende å fortsette. Men Borga hadde det ikke bra i snøfokket, så vi labba nedigjen mot Østre Varden. Her nedpå fikk vi noen fine bilder av Lensvika, både sentrum og bygda oppover mot Øyangen. Ved halv tre tida tok vi fatt på turen ned etter snøstien vi fant tidligere idag.

Det var godt å gå ned her, nesten i le og hardtrampa sti. Nedi bekkdalen ble det endelig vindstilt og god solvarme, endelig ble det en tekopp i aftensol, et rituale jeg finner fram på lengre og lysere dager.

Tilbake til bilen i 15 tida. Nå sto sannelig sola inn her også, det ble en riktig deilig “vår”stemning! Denne turen på hardskaren skal jeg gå oppigjen i vindstilt vær, det ble for mye fokk i dag.

Flere bilder fra i dag: {phocagallery view=category|categoryid=65|bgcolor=black|detail=3|displaydescription=0|displayname=1}